کسی که در نماز کوتاهی کرد، در سایر شعایر دینی از قبیل زکات و روزه و حج هم قطعاً کوتاهی خواهد کرد و در حقوق‌العباد هم کوتاهی خواهد کرد.

مولانا عبدالباقی شیرمحمدی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد (25 شهریور 1401) ریشۀ بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های موجود را در اعمال انسان‌ها دانستند و فرمودند: خداوند در قرآن می‌فرماید: «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» به سبب آنچه دستهاى مردم فراهم آورده فساد در خشكى و دريا نمودار شده است تا [سزاى] بعضى از آنچه را كه كرده‏ اند به آنان بچشاند باشد كه بازگردند.
چقدر لطف خداوند بر ما زیاد است که با وجود این همه معاصی که از ما سر می‌زند، اما باز هم ما را مورد مرحمت خود قرار داده است.
اهل علم و مفسرین در مورد اینکه در این آیه مراد کدام فساد هست اقوال متعددی را بیان داشته‌اند؛ برخی از مفسرین براین باورند که منظور از این فساد، «شرک» است. در مورد شرک همینقدر باید دانست که خداوند هرگز شرک را نمی‌آمرزد. باید بدانیم که بزرگترین رکن و اساس دین و اسلام یکتاپرستی‌ست و توحید در رأس تمام عبادت‌ها قرار دارد. با وجود این، متاسفانه برخی در لباس اسلامی شرک می‌کنند و به غیر الله قسم می‌خورند. یا از غیرالله حاجت می‌‌خواهند و استغاثه می‌کنند. لذا عزیزان باید در قدم اول اعتقاد خود را درست کنیم.
ابن عباس رضی‌الله عنه می‌گوید: مراد از فساد در خشکی قتل انسان هست که قابیل آن را ایجاد کرد و امروزه می‌بینیم که در جامعه قتل و غارت صورت می‌گیرد و چقدر انسان مظلوم به شهادت می‌رسد. و یا در جنگ‌ها چقدر انسان کشته می‌شوند.
برخی گفته‌اند مراد از فساد در زمین، «قحط سالی و خشکسالی و بی‌برکتی» است. و این بی‌برکتی نشأت گرفته از اعمال انسان‌هاست و این دامنگیر همه شده است، بگونه‌ای که همه احساس فقر و تنگدستی می‌کنند. امروزه متاسفانه بی‌بند و باری در همۀ شهرها و روستاها و خانه‌ها رسوخ کرده است!
برخی گفته‌اند که منظور از «فساد در دریا» گناهان و مفاسدی‌ست که در کنار دریاها و ساحل رخ می‌دهد. با تاسف باید گفت که چقدر گناه از قبیل بی‌حجابی‌ها و اختلاط زن و مرد در کنار دریاها و در سواحل رخ می‌دهد و اعمال چندین سالۀ انسان را از بین می‌برد. لذا باید انابت و توبه کنیم و مواظب فرزندان خود باشیم.

استاد حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد در فرازی دیگر از سخنان خود بیان داشتند: برخی نماز را در حاشیۀ زندگی قرار می‌دهند و کار را بر نماز مقدم می‌دانند و یا بر نمازگزاران خرده می‌گیرند! در مورد اهمیت نماز همین بس که حضرت عمر رضی الله عنه به فرمانداران خود نوشت که مهمترین کار شما نماز هست.
کسی که در نماز کوتاهی کرد، در سایر شعایر دینی از قبیل زکات و روزه و حج هم قطعاً کوتاهی خواهد کرد و در حقوق‌العباد هم کوتاهی خواهد کرد.
در حدیثی پیامبر صلی الله علیه و سلم نماز را برای سایر اعمال مانند سر برای اعضای بدن دانسته‌اند. تنی که سر نداشت، ارزشی ندارد و کسی که پایبند به نماز نباشد، ایمانش در خطر هست.
در آیات قرآنی می‌آید که از جهنمیان می‌پرسند که چرا به جهنم انداخته شده‌اید؟ آنها اولین علت را بی‌نمازی خود بر می‌شمارند و می‌گویند: فریضۀ نماز را ترک کردیم و پشت سر انداختیم. و فریضه زکات را ترک کردیم و نسبت به مساکین غمخواری ننمودیم.
متاسفانه شاهدیم در برخی جاها افراطیون جلوی نماز و اذان را می‌گیرند. ما از مسئولین می‌خواهیم که جلوی این افراد را بگیرند تا آب به آسیاب دشمن نریزند و وحدت شیعه و سنی را مخدوش نکنند.
لذا برای رسیدن به خدا خودمان را از عوامل فساد و گناه و ناهنجاری دور نگهداریم.
ایشان در پایان با اشاره به خطرات و استفاده‌های نامناسبی که از شبکه‌های مجازی می‌شود فرمودند: دشمن با تسلط بر شبکه‌های مجازی شبهه‌های دینی ایجاد می‌کند و فساد را ترویج می‌دهد، لذا باید همه بالاخص جوانان احتیاط بیشتری داشته باشند.

  • منبع خبر: انواروب