ایشان در پایان توصیه‌هایی به عازمین سرزمین وحی داشتند و فرمودند: کسانی که مشرف به حج می‌شوند باید قدر لحظات خود را بدانند و از این فریضه‌ مهم اسلام که بسیار هم ثواب دارد بهترین بهره را ببرند. مولانا عبدالواحد مؤمنی در مراسم نماز جمعه خیرآباد پیرامون «تزکیه و پالایش نفس» به ایراد سخن پرداختند […]

ایشان در پایان توصیه‌هایی به عازمین سرزمین وحی داشتند و فرمودند: کسانی که مشرف به حج می‌شوند باید قدر لحظات خود را بدانند و از این فریضه‌ مهم اسلام که بسیار هم ثواب دارد بهترین بهره را ببرند.

مولانا عبدالواحد مؤمنی در مراسم نماز جمعه خیرآباد پیرامون «تزکیه و پالایش نفس» به ایراد سخن پرداختند و فرمودند: اگر انسان تزکیه نشود، موجودی مضر می‌گردد. به همین خاطر‌هم‌ خداوند برای پالایش انسان‌ها کتاب و پیامبر فرستاد؛ چون فسادِ انسان، فساد دنیا و صلاحش، صلاح دنیا را در بر دارد.
خداوند در قرآن می‌فرمایند: قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا. وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا « کسی رستگار و کامیاب می‌گردد که نفس خویشتن را (با انجام طاعات و عبادات، و ترک معاصی و منهیّات) پاکیزه بدارد) و کسی ناامید و ناکام می‌گردد که نفس خویشتن (و فضائل و مزایای انسانیّت خود را در میان کفر و شرک و معصیت) پنهان بدارد و بپوشاند، و (به معاصی(بیالاید.
پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ که معصوم و پاک بودند دعا می‌فرمودند که خدایا به من تقوایی که لایقش هستم بده؛ تو من را تزکیه کن که بهترین تزکیه کننده‌ای.
ایشان «دعوت» و «دعا» را دو عامل مهم در پاکی نفس دانستند و فرمودند: انبیا در کنار دعوت، دعا هم می‌کرد. ابراهیم ـ علیه السلام ـ بعد از شکستن بت‌ها دعا کرد که خدایا من و فرزندانم را از عبادت بت‌ها برهان. به همین خاطر بعد از ابراهیم، فرزندانش مشرک نشدند.
دعوت و دعا، دو عامل موثر و مکمّل یکدیگرند و هیچ کدام به تنهایی کار به جایی نمی‌برند.
بزرگان، مهمترین عاملِ مؤثر در فرزندان را دعا دانسته‌اند؛ در حالی ما متاسفانه از این مهم کوتاهی می‌کنیم.
یکی از راه‌های تزکیه، همراهی و مصاحبت با انسان‌های متقی است. چرا که صفات و اخلاق آنان در شخص تاثیر می‌گذارد.
صحابه ـ رضی الله عنهم ـ از همه عالم‌تر و پارساترند، چون همنشین پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ بودند. به همین خاطر هم خداوند فرمود که آنها راستگویانند.
قرآن می‌گوید: «اهدنا الصراط المستقیم.» حالا راه راست کجاست؟ نفرمود «صراط القران» یا «صراط النبی» بلکه فرمود: «صراط الذین انعمت علیهم» و آن‌ها را در آیه‌ای دیگر مشخص می‌کند که این چهار گروه‌اند: «انبیا، صادقین، شهدا و صالحین»
راه راست راهی است که پیامبر ـ صلی الله علیه م سلم ـ صحابه، تابعین و تبعِ تابعین و جمهور امت پذیرفتند.
نشستن در مجلس بزرگان تاثیر دارد. بر ایمان انسان افزوده می‌شود و صفت احسان در وجود انسان می‌آید. ایمان باید در درون انسان لذت ایجاد کند.
استاد انوارالعلوم خیرآباد با بیان اهمیت محاسبه کردنِ خود فرمودند: روزانه وقتی را برای مراقبه و محاسبه خود انتخاب کنیم و ببینیم کدام کار به نفع و کدام به ضرر ماست. پیامبر ـ صلی الله علیه م سلم ـ نیز فرمودند: «حاسبوا قبل ان تحاسبوا.»
ایشان راه دیگر تزکیه را تلاوت قرآن دانستند و بیان داشتند: تلاوت قرآن که کلام خداست را در اولویت امورمان قرار دهیم.
باید از اوقات و فرصت‌هایی که داریم توشه برداریم. ماه روزه از این قبیل فرصت‌هاست. ماه ذی‌الحجه و دهه‌ی اول آن فرصت توشه برداری است.
ایشان در پایان توصیه‌هایی به عازمین سرزمین وحی داشتند و فرمودند: کسانی که مشرف به حج می‌شوند باید قدر لحظات خود را بدانند و از این فریضه‌ مهم اسلام که بسیار هم ثواب دارد بهترین بهره را ببرند.
حجاج تلاش کنند در سفر حج خادم حاجیان و زائران خانه خدا باشند. از بی‌صبری و بداخلاقی‌ای که معمولا بر اثر خستگی به وجود می‌آید بپرهیزند. باید پرحوصله و با اخلاق نشان دهند. در طواف و مسعی و جمرات و … مواظب باشند.
حج جای انجام فرایض است؛ همین حضور کافیست، نیاز به شعار نیست.