مولوی اسماعیل کلالی در ابتدای سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد با تشویق حاضران به عمل به قرآن گفت: ما باید قرآن را با تدبر تلاوت کنیم تا ببینیم برای ما چه می‌گوید. قرآن ما را به تدبر و تامل در کائنات فرا می‌خواند.   وی افزود: زمانی که این کلام الهی را تلاوت […]

مولوی اسماعیل کلالی در ابتدای سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد با تشویق حاضران به عمل به قرآن گفت: ما باید قرآن را با تدبر تلاوت کنیم تا ببینیم برای ما چه می‌گوید. قرآن ما را به تدبر و تامل در کائنات فرا می‌خواند.

 

وی افزود: زمانی که این کلام الهی را تلاوت می‌کنیم این نکته را به ما یادآوری می‌کند که باید بیندیشیم و هدف و مقصد را دریابیم.

جایی قرآن ما را به تدبر در خلقت شتر و کوه‌ها و زمین و آسمان دعوت می‌دهد. یا آیات دیگری هست که فرمان می‌دهد تا به دیگران، بالاخص والدین احترام بگذاریم. باید از خودمان بپرسیم که آیا به آنها عمل می‌نماییم؟.

قرآن در جایی ما را از دلبستگی به مال و فرزند منع می‌کند و هشدار می‌دهد که : «المال و البنون زینة الحیوة الدنیا» مال و فرزندان زینت زندگی دنیا هستند و اگر صالح نباشند نمی‌توان بر آن دل بست، بلکه عمل صالح و پندار و کردا نیک است که برای انسان ماندگار می‌شود.

آیات دیگری داریم که خداوند زن و فرزند را مایه خوشبختی می‌داند، آنجا که می‌فرماید:« فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ» در صورت اطاعت از خداوند و استغفار ، خداوند بر شما باران رحمت می‌باراند و بر مال و فرزندان شما می‌افزاید.

استاد حوزه علیمه انوارالعلوم افزودند: با مد نظر داشتن این آیات باید بدانیم که زن صالح و فرزند نیکوکار مایه خوشبختی و سعادتمندی انسان می‌گردد. انسان با این نعمات می‌تواند در مسیر صحیح قدم بگذارد. مؤمن باید مجاهدگونه پا بر نفس بگذارد و برای آخرت خودش قدم بردارد.

انسان اگر غفلت ورزد و فرامین قرآن را نادیده پندارد گمراه می شود، چرا که انسان بدون تدبر در قرآن و همراهی آن نمی‌تواند مسیر خوب را بیابد و از همین رو باید خداوند را به عنوان دوست انتخاب کند و سعی کند تا به او نزدیک شود.

مولوی کلالی افزود: باید در همه حال به خدا پناه برد و از صفات بد و ناشایست دوری جست و از اوتعالی آراسته شدن به صفات نیکو و زیبا را خواست.

جمع شدن من و شما برای عبادت و سجده ، خود توفیق خداوند است. بنابراین قدر لحظه‌های زندگی و اوقات و فرصت‌های پیش آمده را بدانیم ،  مبادا روزی فرار رسد و این ممکن برای ما مقدور نباشد.

برای انسان جهت رجوع به خدا و پی بردن به عجز خود همین قدر کافی است که به جهان پیرامون خود پی ببرید. برای همین هست که از انسان مؤمن خواسته شده به جهان خود بیندیشد. و اگر افراد درست شوند، جهان هم درست می‌شود.

وی خاطر نشان ساخت: در صورتی شرایط و حالات ما درست می‌شود که به قرآن رجوع کنیم و در آیات آن واحادیث پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ تدبر نماییم.

عارف مشهور ابن سماک می‌گوید: ما باید نسبت به فرموده‌های رسول خدا ـ صلی الله علیه و سلم ـ دقت بیشتری داشته باشیم.

ایشان در پایان بیان داشت: دوستان! قدر نعمت ایمان و قرآن را بدانیم ، مبادا دچار کفران این نعمت بزرگ شویم، چرا که در این صورت دین و دنیای خود را باخته و متضرر می‌گردیم.