مولوی اسماعیل کلالی، استاد حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد بعد از تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «ضحی» گفت: قرآن کتابی بی‌نظیر و کلامی صادق است و در آن دروغ نیست، چون سخن خدایی است که از کسی ترسی ندارد. وی افزود: وقتی خدا می‌خواهد امر مهمی را بیان […]

مولوی اسماعیل کلالی، استاد حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد بعد از تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «ضحی» گفت: قرآن کتابی بی‌نظیر و کلامی صادق است و در آن دروغ نیست، چون سخن خدایی است که از کسی ترسی ندارد.

وی افزود: وقتی خدا می‌خواهد امر مهمی را بیان کند، قسم می‌خورد، تا انسانها به آنچه خداوند به آن قسم خورده است بیندیشند و فکر کنند.

 

خداوند در آیات اولیه سوره مبارکه ضحی می‌فرماید: «وَالضُّحَى، وَاللَّیْلِ إِذَا سَجَى» قسم به روشنایی روز و پرده شب. خداوند با این آیات اشاره به آن دارد که ای انسان، اگر به طرف من بیایی و از گناهانت توبه کنی، همان طور که به وسیله شب همه چیز، حتی کوه‌های به این عظمت و بزرگی را می‌پوشانم، روی گناهانت را اگر چه به بزرگی کوه‌ها باشند، می‌پوشانم. و اگر به خود نیامدی و به خداوند رجوع نکردی، همچنان که در روز روشن کوچکترین چیز به چشم می‌آید، پرده از معایبت بر می‌دارم تا عیبت را اگر چه کوچک باشد، همه ببینند.

در ادامه خداوند تبارک و تعالی خطاب به پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ می‌فرماید:

مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى، وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولَى، وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى

پروردگارت تو را وانگذاشته و دشمن نداشته است و قطعا آخرت براى تو از دنيا نيكوتر خواهد بود و بزودى پروردگارت تو را عطا خواهد داد تا خرسند گردى.

آنگاه نعمت‌هایی که خداوند به پیامبرش ارزانی داشته است را بر می‌شمارد.

وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى، أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَى، وَوَجَدَكَ ضَالًّا فَهَدَى، وَوَجَدَكَ عَائِلًا فَأَغْنَى، فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ، وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ، وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ.

و بزودى پروردگارت تو را عطا خواهد داد تا خرسند گردی، مگر نه این است که تو را يتيم يافت پس پناه داد، و تو را سرگشته يافت پس هدايت كرد، و تو را تنگدست‏ يافت و بى ‏نياز گردانيد، و اما [تو نيز به پاس نعمت ما] يتيم را ميازار، و گدا را مران، و از نعمت پروردگار خويش [با مردم] سخن گوى .

مولوی کلالی در فرازی دیگر از سخنانش گفت: پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ همواره به فکر امت بود. ما هم با اقتدا به آنحضرت باید قدر هم را بدانیم، به این ننگریم که این کی هست و آن کیست، حق مردم را به موقع ادا کنیم. همه‌ی مسلمانان امت محمد ـ صلی الله علیه و سلم ـ و بندگان خدایند، اگر حق آنان را خوب ادا نکردیم، یقینا پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ در قیامت مچ ما را می‌گیرد. اگر چنین کردیم برکات از همه جا سرازیر می‌شود.

ما باید حق پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ  که همواره به فکر امت بود را ادا کنیم. حق پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ با شربت و بوق زدن ادا نمی‌شود سرمان کلاه نگذاریم. آیا پیامبر راضی است که تا نیمه‌های شب مولودی بخوانیم و بعد نماز صبح را نخوانیم؟ حق پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ را صحابه و تابعین با مجاهده‌ها و تلاش‌های خود ادا کردند. باید آنان را الگوی خود قرار دهیم.