مولوی حسین فقهی خطیب این هفته نماز جمعه خیرآباد پیرامون برخی از حقوق هر مسلمان بر مسلمان دیگر به ایراد سخن پرداخت.   وی در ابتدا با اشاره به لطف خداوند مبنی بر اینکه توانایی شرکت در نماز جمعه را به نمازگزاران ارزانی نموده بیان داشت: باید قدردان آن ذات باریتعالی باشیم که این توانایی […]

مولوی حسین فقهی خطیب این هفته نماز جمعه خیرآباد پیرامون برخی از حقوق هر مسلمان بر مسلمان دیگر به ایراد سخن پرداخت.

 

وی در ابتدا با اشاره به لطف خداوند مبنی بر اینکه توانایی شرکت در نماز جمعه را به نمازگزاران ارزانی نموده بیان داشت: باید قدردان آن ذات باریتعالی باشیم که این توانایی را به ما داد و این شتاب برای بندگی نشانه‌ی هنر و لیاقت ما نیست بلکه لطف و احسان خداوند می‌باشد.

وی گفت: بر اساس برخی روایات که از پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ نقل شده هر مسلمان بر مسلمان دیگر شش حق و در برخی روایت هفت حق دارد که یکی از آنها عیادت مریض و دیگری شرکت در تشییع جنازه وی است.

استاد انوارالعلوم افزود: زندگی هر انسان به دو بُعد فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود و فرمایشات پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ نیز بر همین اساس می‌باشد. چنانچه برخی فرامین ایشان به ابعاد فردی زندگی انسان دلالت دارد و برخی دیگر به ابعاد اجتماعی.

ایشان در باب عیادات مریض بیان داشتند: فرد مریض در مقابل مریضی باید چند عمل انجام بدهد. اول اینکه گلایه نکند و زبان به ناشکری نگشاید. بلکه بر اساس حدیث پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ  که هر مشکلی که برای مسلمان پیش می‌آید برای کفاره گناهان است. فرد مریض نیز مریضی را کفاره‌ای برای گناهانش بپندارد و آن را سببی برای رفع درجات خود تلقی نماید.

 دیگر اینکه از دارو و درمان برای یافتن بهبودی و صحت استفاده کند، مبادا به بهانه توکل دست از درمان واستفاده از دارو بکشد. چرا که خداوند این اسباب و امکانات را برای راحتی زندگی انسان آفریده است. سیرت پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ نیز بیانگر همین مطلب هست. چنانچه شخصی نزد پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ آمد و گفت: من شتر خود را ببندم و توکل کنم یا رها کنم و توکل نمایم. رسول خدا ـ صلی الله علیه و سلم ـ فرمودند: شتر خود را ببند و توکل کن. یا مثلا استفاده کردن از کلاه ایمنی به هنگام رانندگی منافاتی با اعتقادِ توکل ندارد،  بلکه انسان باید از آنها بهره ببرد.

 وی در ادامه افزود: فرد عیادت کننده نیز باید چند چیز را مدنظر داشته باشد؛ ابتدا اینکه اول روز یا اول شب به عیادت برود چنانچه رسول خدا ـ صلی الله علیه و سلم ـ فرمودند: هفتاد هزار فرشته برای انسان عیادت کننده تا پایان روز یا شب طلب مغفرت می‌نمایند.

مولوی فقهی پیرامون اجر عیادت کردن مریض بیان داشت: سعی کنیم حتما از افراد مریض عیادت کنیم چرا که در حدیث قدسی آمده است: خداوند در قیامت خطاب به برخی بندگان خود می‌فرماید: ای بنده‌ام مریض شدم چرا به عیادتم نیامدی؟ او می‌گوید: بار خدایا شما پاک و منزه هستید و مریض نمی‌شوید. چطور به عیادت شما می‌آمدم. خداوند می‌گوید: فلان بنده‌ام مریض شد و به عیادت او نرفتی.

از آداب عیادت مریض این هست که دست او را گرفته و یا دست بر پیشانی او گذاشته و برای شفای وی دعا شود و با بکار بردن جملات امیدوار کننده به او امید داده شود. و به هنگام عیادت زیاد ننشیند، چرا که شاید فرد مریض نیاز به استراحت داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود به تشییع جنازه، که یکی دیگر از حقوق هر مسلمان بر دیگری است اشاره نمود و گفت: به هنگام تشییع جنازه نباد خندید و یا حرکات ناشایست دیگر از انسان سر بزند. بلکه هر کس به سه انگیزه در نماز جنازه شرکت نماید: اول اینکه حق برادر مسلمان خود را ادا نماید، دوم برای دلداری و تسلی دادن صاحبان میت و دیگر برای عبرت گرفتن.

ایشان افزود: نباید به انگیزه کسب ثوابِ حمل جنازه، به سمت تابوت حمله ور شد، چرا که امکان افتادن جنازه وجود دارد و نیز نباید به هنگام دفن، برای دیدن جنازه به سمت قبر هجوم آورد چرا که این کارها از نظر شرع مورد نکوهش قرار گفته است.

در ادامه مراسم نماز جمعه این هفته علاوه بر تسلیت به مناسبت وفات مولانا سیدشهاب الدین شهیدی از طرف سخنران نماز جمعه و امام جمعه محترم مولانا عبدالغفار شیخ جامی، جناب مولانا غلام نبی نعمتی استاد حدیث انوارالعلوم خیرآباد که از اولین شاگردان مولانا شهیدی بودند در سخنانی از شهامت و اخلاص ایشان سخن به میان آوردند. ایشان خاطر نشان ساختند: مولانا شهیدی ازمعدود علمایی بودند که در تمام علوم اسلامی از قبیل حدیث، تفسیر، فقه و سایر علوم متداوله حوزوی تبحر کامل داشتند.

استاد حدیث انوارالعلوم افزودند: یکی از نکات بارز در حیات مولانا شهیدی مردم دار بودن ایشان بود، چنانچه حضور گسترده و چشمگیر مردم در مراسم تشییع و تدفین ایشان خود گویای این نکته می باشد.

ایشان در پایان خاطرنشان ساختند که سنت وقانون الهی این است که پیشرفت دین خود را منوط به وجود افراد و شخصیت‌ها نمی نماید، بلکه باریتعالی همواره بوسیله عوامل متعدد دین خود را یاری می کند وانشاء الله راه مولانا شهیدی توسط شاگردان و ارادتمندان‌شان ادامه خواهد داشت.