وی افزود: هر کس در دنیا الگویی دارد. امروز الگوی ما کیست؟ الگوی ما که باید پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ و صحابه باشند، فلان بازیگر فیلم یا بازیکن فوتبال هستند! مولوی عبدالقدوس رودینی، استاد حوزه علمیه قره خوجه گلستان در سخنان مراسم نماز جمعه خیرآباد صحابه پیامبر ـ صلی الله علیه […]

وی افزود: هر کس در دنیا الگویی دارد. امروز الگوی ما کیست؟ الگوی ما که باید پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ و صحابه باشند، فلان بازیگر فیلم یا بازیکن فوتبال هستند!

مولوی عبدالقدوس رودینی، استاد حوزه علمیه قره خوجه گلستان در سخنان مراسم نماز جمعه خیرآباد صحابه پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ را “بهترین انسانها” و ایمان آنان را “نه به خاطر پست و مقام و مال و ثروت” دانست و گفت: خداوند برای هدایت بشر انبیاء را فرستاد و برای هر کدام از پیامبران یارانی برگزید و این سلسله را با پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و سلم ـ تکمیل کرد. از آنجا که رسالت پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ جهانی بود، خداوند بهترین یاران را که اصحاب ـ رضی الله عنهم ـ باشند برای نصرت او انتخاب کرد.

در بررسی چرایی ایمان صحابه در می‌یابیم که آنها نه به خاطر پست و مقام و مال و ثروت، بلکه صرفا برای رضای خدا ایمان آوردند و رنج را متحمل شدند. زندگی پر مشقتِ حضرات بلال، خبیب، ابوبکرصدیق که رفیق حضر و سفر پیامبر بود، این را برای ما واضح و مشخص می‌کند.

آنها زمانی به پیامبر ایمان آوردند و با تمام وجود از او و رسالتش دفاع کردند که آنحضرت ـ صلی الله علیه و سلم ـ حتی در حرم امن الهی که همه امنیت داشتند و دارند امنیت نداشتند.

روزی مشرکین پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ را در بیت الله الحرام آزار دادند. خبر به صدیق اکبر رسید: او در حالی که می‌فرمود: آیا مردی را که شما را به رستگاری می‌خواند می‌آزارید، به دفاع از پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ پرداخت. مشرکین پیامبر را رها کرده و ابوبکر را به باد کتک گرفتند و چنان او را زدند که بیهوش شد. بعد از سه روز که به هوش آمد اولین چیزی که پرسید این بود که حال پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ چگونه است. هر چه مادرش ـ که آن زمان هنوز مسلمان نشده بود ـ اصرار می‌کرد که آب و غذایی بخورد، با نهایت احترام به مادر می گفت: نه مادر جان! تا از حالِ پیامبر آگاه نشوم نمی توانم چیزی بخورم. همین رفتار محترمانه ابوبکر صدیق با مادرِ نا مسلمانش برای ما درسی است که با والدین به بهترین نحو ممکن رفتار کنیم. خداوند در قرآن در توصیه به نیکی به پدر ومادر می‌فرماید: به آنها کوچکترین سخنی که باعث رنجش آنان شود نگویید.

صحابه ـ رضی الله عنهم ـ در زندگی مکّی همواره زیر شکنجه بودند. در زندگی مدنی هم تمام مشکلات را برای دفاع از اسلام و پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ برداشت کردند.

در زندگی مدنی، اصحاب ـ رضی الله عنهم اجمعین ـ و خصوصا جوانان در صف مقدم جهاد ایستادند و در دفاع از پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ و اسلام به امید پیروزی یا شهادت، به جهاد پرداختند.

مولوی رودینی افزود: امروز کمترین بهاء به خون مسلمانان داده می‌شود. حقوق مسلمانان از حقوق حیوانات در نزد اروپایی ها و امریکاها کمتر و ناچیزتر است.

وی با انتقاد از افرادی که تفسیر و برداشت غلطی از اسلام دارند گفت: اسلام آن چیزی که امروز عده‌ای به اسم اسلام انجام می‌دهند و با جنایات خود روی کفار را هم سفید کرده‌اند، نیست، امام ابوحنیفه ـ رحمه الله ـ می‌فرمود: ما هیچ کس از افرادی که رو به قبله نماز می‌خوانند را کافر نمی‌دانیم.

وی افزود: هر کس در دنیا الگویی دارد. امروز الگوی ما کیست؟ الگوی ما که باید پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ و صحابه باشند، فلان بازیگر فیلم یا بازیکن فوتبال هستند!

صحابه در امتحان خدا پذیرفته شدند. امروز ما در هنگام قبولی و پیروزی شاگردان خود جشن می‌گیریم. خداوند وقتی صحابه را آزمود به آنان نمره قبولی و جایزه داد. جایزه آنان رضایت خداوند بود:« رضی الله عنهم و رضوا عنه.»

وی با طرح این سوال که آیا خدا به ظاهر اصحاب حکم کرد و باطنشان را در نظر نگرفت؟ گفت: خداوند به ظاهر اصحاب حکم ننمود بلکه باطن آنها را آزمود و این جایزه را به آنان داد: «لَّقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ.»( قیناً خدا از مؤمنان هنگامی که زیر آن درخت [که در منطقه حدیبیه بود] با تو بیعت می کردند خشنود شد، و خدا آنچه را [از خلوص نیّت و پاکی قصد] در دل هایشان بود می دانست، در نتیجه آرامش را بر آنان نازل کرد)

خداوند در زمینه‌های مختلف صحابه را آزمود و آنان نمره قبولی را گرفتند. مشرکین در وقت هجرت به حضرت صهیب اجازه نداند اموالش را همراه ببرد، او مال را برای مشرکین گذاشت و ایمانش را برداشت و در این امتحان با نمره بالا قبول شد.

انصار هم در امتحان خداوند با نمره بالا قبول شدند، زمانی که با مال و جان از مهاجرینی که دست خالی به شهرشان آمدند پذیرایی کردند.

مولوی رودینی افزود: شرط قبولی ما در امتحان خداوند این است که از صحابه پیروی کنیم. «وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ»( پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار و کسانی که به نیکی و درستی از آنان پیروی کردند، خدا از ایشان خشنود است و آنان هم از خدا راضی هستند؛)

خداوند در آیه ۱۳۷ سوره بقره آنان را الگوی ما قرار می‌دهد. « فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ مَا آمَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوا »( اگر آنان ایمان بیاورند، همچنان که شما ایمان آورده‌اید، و بدان چیزهائی که شما ایمان دارید، ایشان نیز ایمان داشته باشند، بی‌گمان (به راه درست خدائی) رهنمود گشته‌اند،) و بدانید که اگر دامن صحابه را رها کردیم، گمراه می‌شویم.

امام ترمذی روایتی از پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ نقل می‌کنند که فرمودند: جز یک گروه، همه‌ی مردم به دوزخ می‌روند و گروه نجات یافته را اینگونه معرفی فرمودند: «مَا أَنَا عَلَيْهِ وَأَصْحَابِي » آنان که راه و مسلک من و اصحابم را بپیمایند.

 

در این مراسم مولانا عبدالغفار شیخ جامی، امام جمعه خیرآباد با اشاره به تسریع روند گازرسانی به منازل در خیرآباد بیان داشتند: گرچه پروژه گازرسانی به خیرآباد خیلی دیر و بعد از انتظاری مدید و طولانی آغاز شد، اما بعد از آغاز شدن، سرعت بسیار خوبی داشته است که جا دارد از همه کسانی که در این راستا زحمت کشیدند خصوصا نماینده محترم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار محترم تایباد که حتی برای افتتاح پروژه استاندار محترم را به روستا دعوت نمودند، رئیس اداره گاز استان و شهرستان، بخشدار محترم میان ولایت، دهیاری و شورا اسلامی و همه کسانی که در این پروژه زحمت کشیدند تشکر نمایم.