مولوی سید شهاب الدین موسوی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد گفت: امروزه شاهد این مهم هستیم که دنیا دچار فتنه های متعدد شده است، از یک سو ندای بیداری اسلامی از همه جا به گوش می رسد، اما از دیگر سو ناآگاهی ها و نابسامانی ها وضعی را بوجود آورده که برای […]

مولوی سید شهاب الدین موسوی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد گفت: امروزه شاهد این مهم هستیم که دنیا دچار فتنه های متعدد شده است، از یک سو ندای بیداری اسلامی از همه جا به گوش می رسد، اما از دیگر سو ناآگاهی ها و نابسامانی ها وضعی را بوجود آورده که برای تمام دردمندان اسلامی نگران کننده است.
امروزه ما شاهد مسائل و تحولاتی درخاورمیانه هستیم ؛ چندی پیش انقلاب مصر علیه حسنی مبارک رخ داد که برای همه خوشحال کننده بود. در لیبی ، تونس ، یمن و … نیز انقلاب هایی از این دست رخ داد.

اما متاسفانه بعد از مدتی جریانات به ناکامی انجامید. ولی نکته اینجاست که ما گمان می کنیم همواره دیگران در حال توطئه برعلیه ما هستند ـ گرچه قطعا یهود و نصارا  طبق فرموده خداوند دشمن ما هستند و همیشه بر علیه ما توطئه کرده و می کنند ـ اما هرگز فکر نکرده ایم که قسمتی از مشکل خود ما هستیم.
وی در ادامه افزود: قطعا مشکل از خود ماست و همیشه نباید مشکلات را متوجه دیگران نماییم.
در مورد خنثی ساختن توطئه دشمن خداوند فرموده: اگر شما تقوا و صبر پیشه کنید توطئه دشمن به شما مشکلی نمی رساند.
حال باید بررسی کنیم که ضعف در چیست؟ و چالشها از کجا نشات می گیرد؟ از همین رو دانشمندان و علمای اسلامی با بررسی و تفحص، بسیاری از معضلات را که امت بدان گرفتار شده اند را شناسایی نموده و برای رفع هر یک راهکارهایی را مشخص نموده اند. و از این میان هشت مورد آن اساسی هستند که در این مجال به تبیین و تشریح بعضی ازآنها خواهم پرداخت.
اگر هر یک از افراد امت اسلامی خود را درمان کند، امید است در سطح گسترده تر مشکلات رفع شوند.
استاد حوزه انوارالعلوم خیرآباد درتشریح این معضلات افزود: اولین مشکلی که ما مسلمانان بدان گرفتار هستیم ضعف ایمان، توجه به سوی غیر خدا ، غفلت از آخرت و ضعف یقین است. انسان با عقیده خود زند گی می کند چنانچه می گویند: انما الحیاه عقیده و جهاد.زندگی عقیده و تلاش است .هر کس بر اساس باور خود تلاش می کند. باید بپذیریم ما دچار ضعف ایمان شده ایم ، ایمان آرزو نیست، عمل است، و با عمل می توان آن را محقق نمود.
در تعریف ایمان آمده: ایمان به چیزی گفته شده که در وجود انسان جای بگیرد و انسان را تحریک کند، چنانچه در این ایام که مصادف با میلاد نبی رحمت است همه می گویند: جان ما فدای رسول خدا و یا عباراتی از این دست ، اما در زمینه عمل و پیروی تعلل و سستی می نمایند.
این به تنهایی کافی نیست، بلکه محبت خدا و رسول باید در عمل جلوه گر شود. و صرف ادعای ایمان را خدا نمی پذیرد.
وی افزود: هر امت فتنه ای دارد که به آن آزموده می شود و فتنه این امت درهم و دینار است . چنانچه بعضی به همه ظلم می کنند، حق می خورند و خواهرانشان را از ارث محروم می کند و به هزاران معامله نامشروع دیگر دست می زنند. اینها نشات گرفته از ضعف ایمان است.
بنا بر فرموده نبی رحمت، هرگاه بزرگی دنیا در دل جای گرفت، رعب اسلام از بین می رود و ارزش ایمان از دل می رود. فرد  نماز را قضا می کند و برای مبارزه با این چالش باید ایمان را تقویت می کند.
چنانچه از رسول خدا نقل شده که فرمودند: جددوا الایمان. ایمان تان را تازه نمایید.
در باره اینکه چطور ایمان افزایش می یابد و نو می شود؟ بزرگان گفته اند: باید در مجالس ایمانی نشست، مذاکره دینی نمود، و در جایی که از خدا و رسول و عالم غیب گفته می شود نشست و برخواست نمود. چنانچه صحابه با نشستن در مجلس پیامبر و یا مذاکره ایمان ، ایمان خود را تقویت می کردند آنان با هم می نشستند و آیات قرآن را تلاوت نموده مذاکره آخرت می کردند.
دومین ضعف امت اسلامی، بدعت است. باید اعتراف کرد که امت چیزهایی را جزء دین می داند که جزء دین نیست. پیامبر خدا فرمودند: هر بدعت گمراهی است و هر گمراهی منجر به ورود به جهنم می شود. راه نجات و مبارزه با بدعت زنده کردن سنت است.
الحمدلله ذکر پیامبر در میان امت جاری است، ولی باید در کنار آن فکر و سیره پیامبر نیز باشد.
در تمام ابعاد زندگی اعم از فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نمونه های از سیرت رسول خدا وجود دارد.
بیماری سوم خواهشات نفسانی است. متاسفانه قشر عظیمی از امت گرفتار این معضل و بیماری هستند. راه نجات آن طبق فرموده خداوند، اقامه نماز است. ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر.
البته ادای نماز مدنظر نیست، بلکه اقامه نماز مهم است. فرق اقامه با ادا اینست که اقامه یعنی انجام دادن با رعایت تمام حقوق و شرایط آن، ولی ادا یعنی صرف انجام دادن.
برای نماز باید پاک بود، اعم از پاکی ظاهری و باطنی و با خشوع و خضوع  باید انجام داد.
وی در ادامه گفت: آسیب دیگر جهل است، گاها اتفاق می افتد که کاری را انجام می دهیم، ولی اینقدر نمی دانیم که گناه است یا خیر! به عنوان نمونه: استلام (بوسیدن) حجر الاسود گرچه فضیلت دارد، ولی در حد یک مستحب است، ولی زن مسلمان که به حج مشرف شده تلاش می کند برای انجام آن دست به کار حرامی که تماس با نامحرم است،دست بزند.
و راه حل آن علم آموزی و فراگرفتن دانش است. همه وظیفه داریم مسائل شرعی خود را بدانیم و باید در هر خانه و مسجد بزمینه تعلیم و تعلم فراهم شود.
آسیب پنجم: بیماری غفلت است و این یک بیماری مهلک و خطرناک است. ما شیاطین بیرون را متهم می کنیم، اما از شیطان درون غافل هستیم و راه نجات از غفلت، و از بین بردن این معضل، ذکر و یاد خدا است.
در حدیث آمده: خداوند در قیامت ندا می دهد: خردمندا ن کجایند؟ و بنا بر نص قرآن خردمندان کسانی هستند که در همه حال به یاد خدا هستند. اگر ذکر بیاید قطعا غفلت از بین می رود، چنانچه با آمدن نور تاریکی از بین می رود. هر یک از آسیب های شرک، بدعت، جهل و غفلت، تاریکی است و باید با نور تقویت ایمان و علم آموزی و اقامه نماز این تاریکی ها را از بین ببریم.
از خداوند می خواهم به ما توفیق فهم دین عنایت نماید.