مولوی عبدالغفار شیخ جامی امام جمعه خیرآباد در خطبه های نماز جمعه این هفته خود با محوریت صداقت در گفتار و عمل بیان داشتند: صداقت در گفتار و کردار لازمه زندگی یک مسلمان است و باید هر فرد مومن از دروغ در گفتار و کردار اجتناب نماید.ایشان در فرازی از تفسیر واژه تقوا بیان داشتند: […]

مولوی عبدالغفار شیخ جامی امام جمعه خیرآباد در خطبه های نماز جمعه این هفته خود با محوریت صداقت در گفتار و عمل بیان داشتند: صداقت در گفتار و کردار لازمه زندگی یک مسلمان است و باید هر فرد مومن از دروغ در گفتار و کردار اجتناب نماید.
ایشان در فرازی از تفسیر واژه تقوا بیان داشتند: زدوده شدن تمام صفات نازیبا از زندگی فردی و اجتماعی هر انسان منوط به تقوا است.  چنانچه اگر دقت نظر داشته باشید هر زمان که خداوند بخواهد نکته مهمی را درقران بیان دارد به تقوا و خداترسی امر می نماید.

بنا بر همین اساس در مبحث امر به صداقت در کردار و گفتار، در ابتدا به تقوا امر نموده و فرموده است: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا.
درحدیثی هم نقل شده که نبی رحمت فرمودند: آیا شما را از سه گناه بزرگ مطلع سازم؟ رسول خدا یکی از آنها را شرک نامبرده و دیگری نافرمانی والدین و سومین گناه کشتن انسانی را به ناحق برشمردند . راوی می گوید رسول خدا تکیه داده بودند که نشستند و گفتند گواهی و شهادت به دروغ دادن. و چنانچه حال ایشان متغیر شد واین گفته را تکرار کردند که گفتیم چه خوب می شد که سکوت فرمایند.
استاد حوزه انوارالعلوم در ادامه صحبت های خود با بیان داشتند: متاسفانه در جامعه و عصر کنونی بی توجهی نسبت به گفتار و کردار یک چیز طبیعی شده است چنانچه گاها برای خندان دیگران و یا به شوخی دروغ می گویند. و یا در ستایش افراد دست به دامن دروغ می شوند. و اگر این معضل در جامعه رشد کند دیگر نمی توان به حرف های یکدیگر اعتماد کرد. از این رو ما به عنوان یک مسلمان و جامعه اسلامی باید صدق و صداقت را در میان خود و خانواده مان نهادینه کنیم.
وی خاطر نشان ساخت: نباید گذاشت این معضل در زندگی و جامعه ما رسوخ نماید. و درادامه با استناد از حدیثی گفت: امکان دارد مسلمان بخیل یا بزدل باشد اما مومن نمی تواند دروغ بگوید و این زیبنده در شان یک مومن نیست.
مولوی شیخ جامی درمورد شنیع دانستن دروغ بستن به خدا و رسول و امور دینی فرمودند: باید هوشیار باشیم که مبادا سهوا یا عمدا مسئله یا مطلبی را به دروغ به خدا و دین نسبت دهیم. و یا نسبت دادن صفاتی به پیامبر که فقط آن صفات مختص خداوند هستند از قبیل اینکه می گویند پیامبر عالم الغیب است، در حالیکه پیامبر فقط خود را بنده و فرستاده خدا دانستند و بس.
وی در مورد تاثیر دروغ در تربیت فرزندان ایراد فرمودند: باید مواظب این باشیم که مبادا فرزندان ما مطلب یا گفتار دروغی را در خانه از ما ببییند و یا تجربه کنند چرا که قطعا این کار بازتاب و عکس العمل خوبی در شاکله شخصیتی فرزند ما نخواهد داشت.
ایشان در بخش پایان صحبت های خود سفارش به راستگویی و راستی پیشه کردن، نموده و خواستند تا نسبت به گفتار و کردار خود دقت نظر بیشتر داشته و در زمینه حفظ ایمان و اعمال خود دقت نظر بیشتری داشته باشیم.