مولوی عبدالغفار شیخ‌جامی در سخنان مراسم نماز جمعه خیرآباد بعد از تلاوت آیه مبارکه «وَإِذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا» و حدیث: (يا أيها الناس: أفشوا السلام، وأطعموا الطعام، وصِلُوا الأرحام، وصلّوا بالليل والناس نيام، تدخلوا الجنة بسلام) گفت: سلام دادن، یکی از سفارشات مهم دینی به مسلمانان است. خداوند در قرآن می‌فرماید: […]

http://anvarweb.net/images/anvar-fa-s-40.jpg

مولوی عبدالغفار شیخ‌جامی در سخنان مراسم نماز جمعه خیرآباد بعد از تلاوت آیه مبارکه «وَإِذَا حُيِّيتُم بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا» و حدیث: (يا أيها الناس: أفشوا السلام، وأطعموا الطعام، وصِلُوا الأرحام، وصلّوا بالليل والناس نيام، تدخلوا الجنة بسلام) گفت: سلام دادن، یکی از سفارشات مهم دینی به مسلمانان است. خداوند در قرآن می‌فرماید: وقتی خواستید وارد خانه‌ای شوید، با اجازه وارد شوید و بر اهلش سلام کنید. و در جایی دیگر می‌فرماید: اگر کسی به شما سلام داد، جواب بهتری به او بدهید. در حدیث آمده که اگر کسی به شما اینگونه سلام داد: «السلام علیکم» ، شما در جواب بگویید: «علیکم السلام و رحمة الله»

 

در حدیث دیگری آمده است:« أَوَلَا أَدُلُّكُمْ عَلَى شَيْءٍ إِذَا فَعَلْتُمُوهُ تَحَابَبْتُمْ؟ أَفْشُوا السَّلَامَ بَيْنَكُمْ» آیا شما را راهنمایی به چیزی نکنم که اگر انجام دهید، محبت زیاد می‌شود؟ سلام را پخش کنید.

از اولین سخنان پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ بعد از هجرت به مدینه، توصیه به سلام بود. حضرت عبد الله بن سلام ـ رضي الله عنه ـ می‌فرماید: زمانی که خبر رسید پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ به مدینه تشریف آوردند، مردم، اطراف آنحضرت جمع شدند، من هم رفتم. چون چشمم به چهره آنحضرت افتاد فهمیدم سیمای راستگویی دارد. اولین سخنانی که از ایشان شنیدم این بود: (يا أيها الناس: أفشوا السلام، وأطعموا الطعام، وصِلُوا الأرحام، وصلّوا بالليل والناس نيام، تدخلوا الجنة بسلام) «ای مردم! سلام را پخش کنید، و به دیگران غذا دهید، و پیوند خویشاوندی را مستحکم کنید، و در شب، آنگاه که مردم در خوابند نماز بخوانید، به سلامتی داخل بهشت می‌شوید.» برخی با شنیدن همین سخنان پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ مسلمان شدند.

سلام یکی از حقوق مسلمانی است، هم سلام و هم جواب سلام. ما با سلام، اعلان صلح می‌کنیم.

پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ می‌فرمایند: «حق المسلم على المسلم خمس: رد السلام، وعيادة المريض، واتباع الجنائز، وإجابة الدعوة، وتشميت العاطس» مسلمان بر مسلمان دیگر پنج حق دارد: جواب دادن سلام، عیادت مریض، تشییع جنازه، اجابت دعوت و جواب عطسه.

سلام سبب نزدیکی دلها می‌شود و کدورت‌ها را از بین می‌برد. عماربن یاسر ـ رضی الله عنه ـ می‌فرماید: سه چیز اگر در مسلمان جمع شد، ایمان در دلش قویست. 1ـ خود را محاسبه کند. 2ـ به همه سلام دادن. 3ـ بخشندگی در وقت نداری.

این هم جزء آموزه‌های دینی است که ما سلام کسی را به دیگران برسانیم. پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ در شب معراج سلام ابراهیم ـ علیه السلام ـ  را به امت رساند.

جبرییل آمد و بر عایشه صدیقه سلام داد، پیامبر سلام جبرئیل را به ام المؤمنین عایشه ـ رضی الله عنها ـ رساند.

باید سعی کنیم همواره ما شروع کننده سلام باشیم، چرا که «البادی بالسلام برئ من الکبر» سلام دهنده از کبر دور است.یک جامعه خوب و محل خوب آن است که در آن سلام باشد.

یکی دیگر از آموزه‌های اسلامی «شکر» است، انسان فرهیخته همواره شاکر دیگران است.

باید از همدیگر تشکر کنیم. هر که بیشتر از مردم سپاسگزاری می‌کند، از خدا سپاسگزارتر است.

تشکر از خالق باشد یا مخلوق، به قدری مهم است که پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ دعا می‌کرد: اللهم أعنی علی ذکرک و شکرک. خدایا مرا توفیق ذکر و شکر بده.

باید برای هم دعا کنیم. اگر کسی به شما خوبی کرد، عوض را بدهید و اگر ندارید، اینقدر تعریفش کنید تا یقین کنید جزایش را دادید.

وقتی از همدیگر تشکر کردیم، در جامعه فضای محبت و صمیمیت ایجاد می‌شود.

روش تشکر این است که 1ـ با زبان، خوبی هم را بگوییم. 2ـ عملا سپاسگزار دیگران باشیم، به این نحو که به دیگران خوبی کنیم. از کار هم گره گشایی کنیم. خود را برای برادر مسلمان به زحمت اندازیم. 3ـ با دل شاکر باشیم. شکر خدا در دل این است که محبت غیر او را از دل خارج کنیم. تشکر از مردم با قلب اینگونه است که محبت آنان را در دل قرار دهیم و دشمنی‌شان را از دل بیرون کنیم. مومن واقعی، شاکر خدا و بندگان است.