مولوی عبدالغفار شیخ جامی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته در موضوع شکر نعمت به ایراد سخن پرداخت.   وی با بیان اینکه خداوند تبارک و تعالی در جاهای متعددی از قرآن، به بیان موضوع شکر و نیز نتایج سپاس گزاران و ناسپاسان پرداخته است گفت: خداوند می فرماید: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ […]

مولوی عبدالغفار شیخ جامی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته در موضوع شکر نعمت به ایراد سخن پرداخت.

 

وی با بیان اینکه خداوند تبارک و تعالی در جاهای متعددی از قرآن، به بیان موضوع شکر و نیز نتایج سپاس گزاران و ناسپاسان پرداخته است گفت: خداوند می فرماید: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ»، (پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم، و مرا سپاس گزاريد و كفر نورزيد و كفران نعمت من نكنيد.) در جایی دیگر می فرماید:« لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ»، (اگر مرا سپاس گوييد ، بر نعمت شما می افزايم ، و اگر کفران کنيد ، بدانيد که عذاب من سخت است.)

مولوی شیخ جامی افزود: انسان ناسپاس است و قدر نعمت را نمی‌داند. تنها در نبود نعمت، قدرش را می‌داند.

خداوند سبحان یاد آور شده است که بندگان سپاسگزار، کم‌اند: «قلیل ما تشکرون»، شاکران کم‌اند.

وی بیان داشت: یکی از داعیه‌های شکر، معرفت و شناخت نعمت و منعم است. اگر نعمت را نشناسیم، شکر نمی‌کنیم، همچنین اگر منعم را نشناختیم.علت عدم شکر هم همین است. انسان تا نعمت را نشناسد نمی داند که در قبال چی شکر کند؟می گوید : چه دارم که شکر کنم!.

در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که فرمودند: انسان ۳۶۰ مفصل دارد. بر هر مفصلی شکری لازم است. و به قول سعدی «هر نفسي که فرو ميرود ممد حياتست و چون برميايد مفرح ذات. پس در هر نفسي دو نعمت موجودست و بر هر نعمتي شکري واجب.»

انسان اگر به خودش بنگرد، در وجودش نعمت‌های زیادی می‌بیند، دست٬ پا ٬ گوش٬ دندان، قلب، کلیه، کبد، ریه و… که صحبت در ماحول هر کدام ، ساعتها وقت لازم دارد. همین چشم را ببینید، با همه پیچیدگی اش، چه نعمت بزرگی است. همچنین هر یک از دیگر اعضا و جوارح ما. و زمانی قدر واقعی نعمت سلامتی و آرامش را می‌دانیم که یکی از اینها از کار بیفتد.

شمردن قطرات آب‌های دنیا امکان دارد، گرچه خیلی کار سختی است، اما شمارش نعمت‌های خداوند از شمار و اندازه خارج است.« وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا»، (و از هر چه از او خواستيد به شما عطا كرد، و اگر نعمت خدا را شماره كنيد، نمى‏توانيد آن را به شمار درآوريد.) اما انسان ناسپاس است.

آیا تا به حال نسبت به کشاورزی‌مان اندیشیده ایم؟ خداوند می‌فرماید: «أَفَرَأَيْتُم مَّا تَحْرُثُونَ. أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ. لَوْ نَشَاء لَجَعَلْنَاهُ حُطَامًا فَظَلَلْتُمْ تَفَكَّهُونَ» ، (آيا چيزی را که می‌کاريد ديده ايد ؟. آيا شما می‌رويانيدش يا ما روياننده‌ايم ؟ اگر می‌خواستيم خاشاکش می‌ساختيم تا در شگفت بمانيد)

خدا در سوره رحمان سی و یک بار «فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» را ذکر کرده تا ما متوجه اهمیت کار شویم.این، اشاره بر آن دارد که نعمت های خدا زیاد است و از طرفی می گوید: ناسپاسی شما نیز خیلی زیاد است.

اگر شاکر باشیم، منافعش به خود ما برمی گردد. خداوند، غنی و بی‌نیاز است. انسان باید هم با زبان و هم با قلب شاکر باشد و عملا نیز سپاس گذار خدا باشد. پایبندی به اعمال و عبادات، دادن حق خدا ، عشر و ذکات و…  مصادیق شکر عملی است.

مولوی شیخ جامی در پایان با اشاره به آغاز  پروژه گازرسانی خیرآباد گفت: این پروژه به حول و قوه الهی و همت و تلاش مسئولین آغاز شده است و طبق قولی که فرماندار محترم داده اند، انشاءالله بدون وقفه ادامه خواهد یافت. جا دارد همینجا از همه مسئولینی که در این امر مهم تلاش کرده و زحمت کشیده اند، تقدیر و تشکر نمایم.