مولوی عبدالغفار شیخ جامی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد بعد از تلاوت آیه مبارکه « لن يَنَالَ اللَّـهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَـٰكِن يَنَالُهُ التَّقْوَىٰ مِنكُمْ»با اشاره به فرارسیدن ماه ذی الحجه و عید قربان، قربانی کردن را وسیله قرب الهی دانست و گفت: قربانی کردن سابقه ای دیرینه به قدمت تاریخ بشر […]

مولوی عبدالغفار شیخ جامی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد بعد از تلاوت آیه مبارکه « لن يَنَالَ اللَّـهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَـٰكِن يَنَالُهُ التَّقْوَىٰ مِنكُمْ»با اشاره به فرارسیدن ماه ذی الحجه و عید قربان، قربانی کردن را وسیله قرب الهی دانست و گفت: قربانی کردن سابقه ای دیرینه به قدمت تاریخ بشر دارد.

واقعه هابیل و قابیل ـ فرزندان آدم ـ خود، گویای این واقعیت است؛ زمانی که قربانی هابیل پذیرفته شد و قربانی قابیل پذیرفته نشد و این باعث قتل هابیل توسط قابیل شد. همچنین ابراهیم علیه السلام خواست فرزندش را برای خدا قربانی کند که خداوند قوچی را عوض فرزند از ابراهیم پذیرفت، به همین خاطر وقتی از رسول الله ـ صلی الله علیه وسلم ـ سوال شد: ما هذه الاضاحی یا رسول الله؟ (قربانی چیست؟) فرمود: سنت ابیکم ابراهیم. (سنت و روش پدرتان ابراهیم است.) و در جواب این سوال که خدا در عوض چی به ما می دهد، فرمود: در مقابل هر موی آن حسنه ای است. و در حدیثی دیگر، حضرت عائشه ـ رضی الله عنها ـ از رسول خدا روایت می کنند که فرموند: هیچ عمل فرزند آدم مثل خون ریختن(ذبح قربانی) نیست. (ثواب ندارد) به همین علت است که می فرمایند: صدقه گوسفند، مثل قربانی کردن(ذبح کردن) آن در این روز ثواب ندارد. حتی خود رسول خدا ـ صلی الله علیه و سلم ـ قربانی کردن را در  هیچ سالی ترک نکردند و در حجت الوداع 100 شتر قربانی نمودند. اهیت قربانی به حدی است که پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ می فرمایند: هر کس می تواند قربانی کند و قربانی نکند به عیدگاه ما (مسلمانان) نیاید.
مولوی شیخ جامی اجازه خوردن گوشت قربانی را یکی از خصائص این امت دانست و گفت: در امتیان قبلی کسی اجازه استفاده از قربانی خود را نداشت اما این اجازه به امت پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ  داده شده که همانطور که از قربانی به نیازمندان و دوستان و آشنایان می دهند خود شخص نیز می تواند استفاده کند.
امام جمعه خیرآباد با طرح این سوال که قربانی بر چه کسی واجب است گفت: قربانی کردن بر کسی واجب است که صاحب یک نصاب باشد، فرقی  ندارد زن باشد یا مرد، متأهل باشد یا مجرد وقتی سرمایه اش به نصاب رسید قربانی بر او واجب است.
وی گوسفند، شتر و گاو را از جمله حیواناتی برشمرد که می توان آنان را قربانی کرد. و سن شرعی گوسفند را یک سال و شتر را 5 سال و گاو را 2 سال بیان نمود و افزود: اگر کمتر از این داشت قربانی اش جایز نیست. نیز قربانی کردن حیوان لنگ، کور، مریض(مریض شدید) و لاغر (خیلی لاغر) جائز نیست.
استاد حوزه علمیه گفت: وقت ذبح قربانی بعد از نماز عید شروع می شود و تا سه روز (ایام تشریق) ادامه دارد. شب باشد یا روز .
وی در مورد مصارف گوشت قربانی گفت: گوشت و پوست قربانی بهتر است که به سه قسم تقسیم شود: یک حصه را به اقوام و دوستان بدهیم یک سوم را به فقرا بدهیم و  باقی را برای خودمان نگه داریم. البته یک نکته را باید توجه داشته باشیم که هدیه باعث محبت می شود و لذا نباید الزاما به آن دوست یا فامیلی از گوشت قربانی بدهیم که نتوانسته است قربانی کند، بلکه به همه اقوام و دوستان بدهیم تا باعث محبت و الفت شود. البته در مورد گوشت قربانی باید این نکته را هم  دانست که اگر کسی تمام گوشت قربانی را برای خودش نگاه داشت اشکال شرعی ندارد. اما پوست قربانی را باید حتما به نیازمندان بدهیم.
مولوی شیخ جامی با اشاره به ایام «عشره ذی الحجه» به بیان برخی از فضایل این ایام پرداخت و گفت: حضرت عایشه ـ رضی الله عنها ـ می فرمایند: بعد از ماه رمضان پیامبر به این ده روز اهمیت خاص و ویژه ای قائل می شدند و امت را تشویق به عبادت در این ایام می نمودند.
امام جمعه خیرآباد در پایان، مسئله تکبیرات تشریق را بیان کرد و گفت: تکبیرات تشریق از صبح روز عرفه شروع شده و تا سه روز بعد از عید ادامه دارد.این تکبیرات (الله اکبر الله اکبر لا اله الا الله و الله اکبر الله اکبر و لله الحمد) بعد از نماز فرض گفته می شوند و فرقی ندارد که نماز با جماعت خوانده شود یا به تنهایی و نماز خوان مرد با شد یا زن، بر همه لازم است این تکبیرات را بگویند.