مولوی عبدالواحد مومنی ( علیبایی) در خطبه های نماز جمعه این هفته خیرآباد بعد از تلاوت آیات: وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا * وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا. […]

مولوی عبدالواحد مومنی ( علیبایی) در خطبه های نماز جمعه این هفته خیرآباد بعد از تلاوت آیات: وَقَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا * وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُلْ رَبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا. پیرامون حقوق والدین به ایراد سخن پرداختند.
ایشان بیان داشتند: خداوند در طی این آیات و آیات بعد از آن احکام سیزده گانه را ابلاغ نموده است و طبق گفته دانشمندان اسلامی در این حکام خلاصه تورات بیان شده است. که مشتمل بر سیزده حکم است.

اولین دستور توحید و دومین حق از زمره حقوق العباد ذکر شده و آن حق پدر و مادر است. و سومین حکم حق قرابت و خویشاوندی  اعم از مالی و یا غیر مالی می باشد و چهارمین حق عامه ی مسلمانان است که همان ابن السبیل ذکر شده و بعدی اجتناب از اتلاف و حیفئو میل کردن ثروت می باشد. ششمین حکم پرهیز از کشتن فرزندان از ترس فقر و تنگدستی می باشد.
این استاد حوزه علمیه انوار العلوم خیراباد در ادامه افزودند: هفتمین حکم ترک زنا و فحشا می باشد و هشتم دوری جستن از کشتن دیگران که دارای حرمت می باشند و نهمین حکم پرهیز از خوردن مال یتیم چنانچه خداوند حتی از نزدیک شدن به مال یتیم بازداشته است.
یازدهمین حکم وفای به عهد بوده و یازدهمین حکم پایبند بودن به معاملات که کامل پرداختن کیل و پیمانه خود بیانگر همین نکته می باشد.
دوازدهمین نکته این که در مورد مسئله ای که نسبت بدان اگاهی ندارد نباید عمل نماید.
و آخرین حکم دوری جستن از رفتار و منش متکبرانه می باش.
وی بیان داشت : اگر دقت داشته باشیم: در این میان بعضی از احکام همانند نیکی به پدر و مادر یا درست عمل نمودن در معاملات بصورت امر بیان شده که این بیانگر پسندیده بودن و خوب بودن آن است و بعضی از آنها بصورت همانند دوری جستن از نا و خوردن مال یتیم نهی ابلاغ شده است که ضد آنها زشت و شنیع است همانند این آیه که خداوند فرموده به زنا نزدیک نشوید، نزدیک شدن به زنا ویا ارتکاب آن ناشایست و شنیع است.
نکته اول امر به توحید است اگر دقت نظر داشته باشیم همه ی اوامر و نواهی خداوند منجر به این می شود که به توحید برسیم و برای خداوند شریکی قائل نشویم و توحید زمانی محقق می شود که انسان از غیر خدا قطع امید نماید و حکم دوم نیکی به والدین است چنانچه در سوره لقمان خداوند فرموده: أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ . پروردگار متعال امر به قدردانی از خود و فرمانبرداری از والدین نموده است.
 وی خاطر نشان ساخت: رسول خدا نیز در کنار فراخواندن به اطاعت از خود به اطاعت از والدین امر می کند چنانچه در حدیث صحیح آمده که از رسول خدا پرسیده شد که مهم ترین و محبوب ترین کار چیست ایشان فرمودند: نماز و بعد از آن خوشرفتاری با پدر و مادر. و در سایر کتب حدیث نیز روایاتی آمده که پدر درب وسط بهشت است خواه آن را نگهدار و خواه آن را ضایع کنی. این حدیث بیانگر اینست که در صورت کسب رضایت پدر درب وسط بهشت برایت محفوظ است و اگر از فرمان او سرپیچی کردی و یا بدرفتاری کرد این امتیاز بزرگ را دست دادی.
و طبق روایت دیگر رسول خدا رضا یت خدا منوط به رضایت والدین نموده است.
و در حدیثی دیگر رسول خدا در مورد حق پدر و مادر فرمودند: آنها بهشت و دوزخ شما هستند.
ایشان در ادامه افزوند: همه ما باید نسبت به چگونگی رفتار خود با والدین دقت نظر داشته باشیم.
وی براساس فرازی از حدیث نبوی گفت: انسان فقط در زمانی می تواند از فرمان و گفتار والدین خود سرپیچی نمایبد که امر به نافرمانی خدا و معصیت و یا کفر بدهند که در این صورت نه تنها از والدین بلکه از هیچ کس دیگری نباید فرمانبرداری شود چرا که حق خدا بر همه حقوق ارجحیت دارد و اولی تر است.
یکی از حقوق والدین این ست که انسان نباید بدون اجازه آنها به جایی بروند حتی به جهاد چنانچه درنقل شده که شخصی نزد رسول خدا آمده و گفت من قصد جهاد دارم ولی والدینم ناراض هستند و آنها پیر هستند.پیامبر فرمودند: برو به پدر و مادر خدمت کن که جهاد تو همان است و همانطور که آنها را گریاندی برو و آنها را به خندان و پس در امور کفایی و غیر ضروری رضایت والدین یک اصل مهم می باشد.
یکی از حقوق والدین بالاخص پدر، دوستی و مهربانی کردن با دوستان پدر است. از این رو حسن سلوک با دوستان والدین از زمره حقوق والدین است.
متاسفانه بعضی بر این باور هستند که با وفات والدین حقوق آنها پایان می پذیرد و فرزند دیگر نسبت بدان ها مسئولیتی ندارد در حالی که باید بعد از وفات آنها باید برای بخشش و مغفرت آنها دعا کند.
برای آنها قربانی و صدقه بدهد و حج برود و اگر در موردی کوتاهی کرده اند باید او آنها را جبران نماید. انسان نباید در مورد دعا در حق والدین کافر نباید کوتاهی کند بلکه در مورد رفع مصایب دنیوی و هدایت آنها دعا کند و از خدا بخواهد بهترین معامله را با آنها بنماید.
علامه قرطبی حکایتی را نقل نموده: که شخصی نزد رسول خدا آمد و گفت پدر مالم را تلف می کند. وقتی شخصی را نزد پدر او فرستادند. جبرئیل آمد و گفت: بدان که پدر راست می گوید و این فرزند دروغ می گوید: وقتی پدر او آمد و ماجرا را بازگو کرد که من فقط به اندازه نیازم از مال او بر می دارم رسول خدا به آن شخص گفت: تو سرمایه ات از آن پدرت هستید.
 ایشان در پایان به اطاعت از والدین و امتثال اوامر مشروع آنها وصیت نمودند