مولوی غلام نبی نعمتی – مدرس حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد تایباد – در نماز جمعه اهل سنت خواف با تلاوت آیات «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَخُونُوا اللَّـهَ وَالرَّ‌سُولَ وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿٢٧﴾ وَاعْلَمُوا أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللَّـهَ عِندَهُ أَجْرٌ‌ عَظِيمٌ»(27و28/انفال) پیرامون ” خیانت ” به ایراد سخن پرداخت.
وی گفت: ذات مقدس الهی در این آیه ، انسان ها را به یک مسئولیت بسیار بزرگ راهنمایی می کند و می فرماید: اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، به خدا و پيامبر او خيانت مكنيد و [نيز] در امانتهاى خود خيانت نورزيد و خود مى‌دانيد كه نبايد خيانت كرد. و بدانيد كه اموال و فرزندان شما [وسيله‌] آزمايش [شما] هستند، و خداست كه نزد او پاداشى بزرگ است.
مفسرین در شأن نزول این آیه می فرمایند: این آیه در شأن حضرت ابولبابه (رض) نازل شد. حضرت ابولبابه (رض) یکی از صحابه های جلیل القدر پیامبر اکرم (ص)  و یکی از راویان صحاح سته می باشد. زمانیکه پیامبر اکرم(ص) از جنگ خندق(احزاب) فارغ شدند ، ( غزوه خندق ، غزوه ای است که همه سران کفر دست به دست هم دادند تا بر مسلمانان مدینه یورش برند و برای همیشه از دست آنان راحت شوند. که در این جنگ تعداد سربازان کفار ده هزار نفر بود. در این جنگ تعدادی از کفار اطراف مدینه با مسلمانان هم پیمان شده بودند که همدیگر را در موقع جنگ یاری کنند. یهود بنی قریظه و بنی نظیر که کار مسلمانان را تمام شده می دیدند ، از پیمان خود تعرض کردند و به کفار مکه در این جنگ کمک کردند. پیامبر برای مقابله با دشمن با اصحاب مشوره کردند و نتیجه بر این شد که دور شهر خندق حفر شود تا از دست دشمن در امان باشند. در نهایت وقتی مسلمانان از جنگ خندق فارغ شدند و دشمن را شکست دادند) به سراغ هم پیمانان خود آمدند. یهود بنی نظیر همان اول اعلان کردند که ما اینجا را ترک می کنیم. اما در مورد یهود بنی قریظه ، مسلمانان 21 روز آنان را محاصره کردند و در نهایت اعلان کردند که ما با شما صلح می کنیم. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هر حکمی سعد بن معاذ گفت باید همان را انجام دهید. یهود گفتند: ابولبابه را بفرستید تا با او در این مورد مشوره کنیم… ابولبابه رفت و از او در این مورد تقاضای مشوره نمودند که آیا این مشوره خوب است؟ از آنجایی که مال و اولاد ابولبابه(رض) در آنجا بود ، یک لحظه به فکر مال اولاد خود افتاد و از هدف اصلی خود دور شد و با زبان اشاره گفت: اگر تسلیم شوید کشته می شوید. ابولبابه گفت: هنوز تکان نخورده بودم که خیانت خود را نسبت به خدا و رسول احساس کردم. به همین جهت خود را به ستون مسجد بستم و قسم یاد کردم تا زمانیکه خداوند توبه مرا نپذیرد ، خود را باز نخواهم کرد و همچنین باید رسول الله با دست مبارک خویش طناب را باز کنند. حضرت ابولبابه (رض) هفت روز به ستون بسته بود تا اینکه حکم توبه او از طرف خداوند صادر شد. اصحاب آمدند و به او گفتند: خداوند توبه تو را پذیرفت لذا طناب را باز کن… او گفت: به خدا قسم ؛ خودم را باز نمی کنم تا رسول الله با دست خویش باز طناب کنند. بالاخره پیامبر خودشان او را از ستون مسجد باز کردند.
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: کسی که دنیا را دوست داشته باشد ، به آخرت خود ضرر می رساند.( البته این باعث نمی شود که ما به دنبال مال نباشیم ، بلکه سخن اینست که به مال دنیا محبت نداشته باشیم) وکسی که آخرت را دوست می گیرد مسلما به دنیای خود ضرر رسانده است.
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: شما ای اهل ایمان ؛ آن چیزی که باقی است را بر چیز فانی ترجیح بدهید.
مولوی نعمتی در ادامه در مورد قسمت دوم آیه گفت: در این آیه ، خداوند از خیانت در امانت هم هشدار داده است.
خداوند می فرماید: « وَتَخُونُوا أَمَانَاتِكُمْ »  در امانتهاى خود خيانت نکنید.
وی در این زمینه افزود: بزرگترین امانتی که در دست ما بندگان قرار دارد ، امانت دین است. لذا نباید در این امانت خیانت کنیم. چرا که خداوند ، دین را به عنوان امانت در قرآن اشاره کرده است و می فرماید: « إِنَّا عَرَ‌ضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ »(72/احزاب) ما امانت [الهى و بار تكليف‌] را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه كرديم، پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناك شدند، ولى‌ انسان آن را برداشت.
مفسرین می فرمایند: علت اینکه آدم با وجودی که موجودی ضعیف می باشد این امانت بزرگ را تحمل کرد ، اما آسمانها و زمین از قبول این امانت سرباز زدند این است که چون آدم ، بهشت و زیبایی های آنرا دیده بود و اگر آسمان و زمین بهشت را می دیدند ، آنها هم این امانت را قبول می کردند.
این سخنران در مورد این امانت افزود: این امانت واجب الاداء است و باید بطور صحیح این امانت برگردد. لذا باید بطور کامل به این دین عمل کنیم تا مصداق این آیه قرار نگیریم : « أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُ‌ونَ بِبَعْضٍ »(85/بقره) آيا شما به پاره‌اى از كتاب ايمان مى‌آوريد، و به پاره‌اى كفر مى‌ورزيد؟
این استاد حوزه در مورد اینکه بزرگترین خیانت در امانت الهی چه می باشد ، خاطرنشان شد: بزرگترین خیانت در دین ، معصیت و نافرمانی خداست. خدایی که این همه در حق بندگان خود لطف کرده است.
وی در مورد کسانیکه در جامعه دست از خیانت بر نمی دارند ، گفت: کسانیکه در جامعه دست از خیانت بر نمی دارند ، کسانی هستند که قلب های آنها را گناه فرا گرفته است که خداوند در مورد این طور افراد می فرماید: « خَتَمَ اللَّـهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ وَعَلَىٰ أَبْصَارِ‌هِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ »(7/بقره) خداوند بر دلهاى آنان، و بر شنوايى ايشان مُهر نهاده؛ و بر ديدگانشان پرده‌اى است؛ و آنان را عذابى دردناك است.
مولوی نعمتی در این زمینه ادامه داد: اگر ما ادعا کنیم که همه نقصاناتی که در جامعه است بر اثر نافرمانی یک عده از انسان هاست ، شاید باور جوانان مسلمان نشود. اما این یک حقیقت است که این مطلب را قرآن تأیید می کند: « ظَهَرَ‌ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ‌ وَالْبَحْرِ‌ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْ‌جِعُونَ »(41/روم) به سبب آنچه دستهاى مردم فراهم آورده، فساد در خشكى و دريا نمودار شده است، تا [سزاى‌] بعضى از آنچه را كه كرده‌اند به آنان بچشاند، باشد كه بازگردند.
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: وقتی یک انسان فاجر از دنیا می رود ، بندگان خدا و درختان و حیوانات و … از دست او راحت می شوند.
مولوی نعمتی خاطرنشان کرد: الحمدلله در عصر حاضر در بین جوانان مسلمان ، یک انقلاب عجیبی بوجود آمده است. امروزه جوانان در مراسم نمازجمعه و نمازهای پنجگانه حضور چشمگیری دارند. لذا باید شکر این نعمت را بجای آوریم.
وی ادامه داد: واقعا انسانی که در جوانی با علما رابطه داشته باشد ، اولیای خداست. لذا رمز موفقیت مسلمانان این است که از رهبران دینی خود اطاعت کنند.

 

منبع: سایت احناف خواف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.