مولوی بهزاد فقهی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته روستای خیرآباد بعد از تلاوت آیه مبارکه « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» احکام الهی را مطابق حکمت خداوندی دانست و گفت: هیچ  کس و هیچ چیز نمی تواند احکام الهی را تغییر دهد، چرا […]

مولوی بهزاد فقهی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته روستای خیرآباد بعد از تلاوت آیه مبارکه « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» احکام الهی را مطابق حکمت خداوندی دانست و گفت: هیچ  کس و هیچ چیز نمی تواند احکام الهی را تغییر دهد، چرا که خداوند انسان را شناخته و مطابق فطرت او احکام را بر او لازم کرده است. همچنان که خداوند شکل انسان را ساخته و هیچ کس نمی تواند آن را تغییر دهد. خداوند چشم ، گوش، دهن، بینی ، دست پا و سائر اعضای برونی و درونی جسم انسان را در جای مشخصی از بدن وی قرار داده است و امروزه هرچه علم پیشرفت کند انسان نمی تواند جایگزینی بهتری برای اعضا انسان بیابد. مثلا اگر تمام دانشمندان جهان جمع شوند نمی توانند جای بهتری برای چشم از جلو سر پیدا کنند. همین طور دین هم فطری است و تمام احکام دینی با فطرت سالم مطابقت دارد.

البته نباید در احکام دینی همواره به دنبال علت و حمکت بود و وظیفه مسلمان هم دانستن حکمت هر حکم دینی نیست. از حضرت عائشه رضی الله عنها سوال شد: چرا زن حائضه باید روزه رمضان را قضایی به جای آورد ولی نماز را که مهمتر است لازم نیست قضایی به جای آورد؟ فرمود: چون حکم خداست! یعنی اینکه زیاد نباید دنبال فلسفه و چرایی احکام گشت.
اما متأسفانه امروزه عقلانیت اینقدر غلبه پیدا کرده است که تا به مسلمان می گویی فلان حکم خدا را انجام بده می گوید: حکمت و فلسفه آن چیست؟ در حالی که اسلام، یعنی تسلیم شدنِ بی چون و چرا در مقابل حکم الهی .
عقل در اسباب می دارد نظر *** عشق می گوید مسبب را نگر
مولوی فقهی افزود: امروزه اگر دنیا مدعی است که طبیعت را به دست آورده است، مسلمانان مافوق طبیعت را به دست آورده اند. صحابه رسول اسلام بدون هیچ وسیله ای بر روی دریا راه می رفتند، کدام عقل می پذیرد که انسان بدون وسیله از دریا بگذرد؟ آری! این بدین خاطر است که مسلمان آنطرف عالم اسباب را می بیند.
این نشانه عقب ماندگی است که مسلمان بگوید روزه خوب است چون فلان اروپایی گفته روزه خوب است! این نشانه فقر فرهنگی و ارتداد عقیدتی و فکری است.
وی فلسفه روزه را طبق آیه قرآن کریم (لعلکم تتقون) رسیدن به تقوا دانست و گفت مگر حکمت بالاتر از این هم می توان برای روزه یافت؟
مولوی فقهی در پایان از مهجوری سنت در بین جوانان جامعه گلایه کرد و گفت: چطور ما اهل سنت و الجماعة هستیم که سنت های پیامبر را ترک می کنیم.