مولوی نیکخوی بابیان اینکه صحابه و اهل‌بیت باهم رابطه قومی و خویشاوندی داشته‌اند، تأکید کرد که مسلمانان باید متوجه باشند که آب به آسیاب دشمن نریزند، با آنها همراه نشوند. اتحاد و شیرازه وحدت جامعه اسلامی را از هم نپاشند. مولوی نیکخوی بابیان اینکه صحابه و اهل‌بیت باهم رابطه قومی و خویشاوندی داشته‌اند، تأکید کرد […]

مولوی نیکخوی بابیان اینکه صحابه و اهل‌بیت باهم رابطه قومی و خویشاوندی داشته‌اند، تأکید کرد که مسلمانان باید متوجه باشند که آب به آسیاب دشمن نریزند، با آنها همراه نشوند. اتحاد و شیرازه وحدت جامعه اسلامی را از هم نپاشند.

مولوی نیکخوی بابیان اینکه صحابه و اهل‌بیت باهم رابطه قومی و خویشاوندی داشته‌اند، تأکید کرد که مسلمانان باید متوجه باشند که آب به آسیاب دشمن نریزند، با آنها همراه نشوند. اتحاد و شیرازه وحدت جامعه اسلامی را از هم نپاشند.
به گزارش «انواروب» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی احناف خواف، مولوی خیرالله نیکخوی در مراسم نماز جمعه (۴ اسفندماه ۹۶) اهل‌سنت خواف با تلاوت آیات«وَإِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ﴿۶۲﴾ وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ﴿۶۳﴾»(انفال) پیرامون “محبت صحابه و اهل‌بیت در میان خودشان” به ایراد سخن پرداخت.
ایشان با اشاره به اینکه جبهه دشمنان دین پیوسته در حال طراحی و هجوم علیه مسلمانان است و محورهای هجوم آنها در رابطه با خداستیزی، تمسخر به انبیای الهی به‌خصوص پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم، نقد و تخریب پیروان انبیا علی‌الخصوص صحابه و اهل‌بیت رضی‌الله‌عنهم است، گفت: گرچه دشمنان در دو محور تمسخر به انبیا و خداستیزی موفقیت چندانی نداشته‌اند؛ متأسفانه درزمینهٔ تخریب پیروان راستین پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم صحابه و اهل‌بیت در بین جامعه اسلامی نفوذ کرده‌ و توانسته‌اند انسان‌های ساده‌لوح و بی‌علم را با خود همراه کنند.
مولوی نیکخوی ادامه داد: در شبکه‌های ماهواره‌ای که در قلب اروپا به نام ” محب اهل‌بیت” و یا به طرفداری از یک مذهب، تخریب مذاهب دیگر را می‌کنند و از سوی دشمنان دین و کشورهای کفر تغذیه می‌شوند. این افراد و همچنین کسانی که متأسفانه در داخل کشور بی‌پروایی می‌کنند و آتش کینه و افراطی‌گری را در بین مسلمانان ترویج می‌کنند، همان فریب‌خورده‌ها هستند.
ایشان افزود: انسان‌های متدین اعم از علما و مردم شیعه و سنی باید متوجه باشند که آب به آسیاب دشمن نریزند، با آنها همراه نشوند. اتحاد و شیرازه وحدت جامعه اسلامی را از هم نپاشند. بیاییم محبت، مهر و عاطفه را در بین مسلمانان ترویج کنیم و نگذاریم از تفرقه‌افکنی و افراطی‌گری، دیگران بر ما جرئت پیدا کنند و نیز از آسیب‌هایی که در درون مشغول تخریب ما مسلمانان است غافل نشویم.
مولوی خیرالله درزمینهٔ محبت بین صحابه و اهل‌بیت اظهار داشت: در بسیاری از کتب معتبر این مسئله واضح است که بین صحابه و اهل‌بیت رضی‌الله‌عنه هم رابطه قومی، خویشاوندی و وصلت بوده و هم از یکدیگر در زندگی و بعد از موت تعریف و تمجید کرده‌اند.
ایشان اضافه کرد: از عروة بن عبدالله روایت‌شده است که ایشان از حضرت جعفر صادق رضی‌الله‌عنه سؤال می‌کند که نظر شما در مورد اینکه کسی شمشیر خود را با طلا زینت دهد چیست؟ فرمودند: اشکالی ندارد، چون شمشیر، جزو ملبوسات و پوشیدنی نیست. حضرت جعفر صادق به عمل حضرت ابوبکر صدیق رضی‌الله‌عنه استدلال می‌کنند که ایشان شمشیر خود را با طلا زینت داده بودند. عروة می‌پرسد: آیا شما هم می‌گویید صدیق؟! حضرت جعفر صادق باخشم از جا بلند ‌شدند و روبه‌قبله کردند و فرمودند: بله می‌گویم صدیق؛ هرکسی که به ابوبکر، صدیق نگوید خداوند سخنش را در دنیا و آخرت تصدیق نکند. این روایت در کتاب “دارقطنی” از اهل‌سنت و کتاب “کشف الغمه فی معرفة الائمة” از اهل تشیع موجود است.
مولوی نیکخوی در جواب بعضی از سؤالات جوانان که در این ایام زیاد پرسیده می‌شود، اظهار داشت: بعضی از جوانان می‌پرسند که آیا نزد ما اهل‌سنت حضرت فاطمه زهرا رضی‌الله‌عنها مخفیانه دفن شدند؟ و این پارچه نوشته‌هایی که در این ایام روی دیوار و … نصب می‌شود و این حدیث پیامبر که روی آن نوشته‌شده که فرمودند: «فاطمة بضعة منی فمن أغضبها اغضبنی» فاطمه پاره تن من است؛ هر کس او را خشمگین کند من – پیامبر – را خشمگین کرده است، به چه دلیل است؟ باید در مقدمه گفت که عموماً اهل‌سنت و جماعت اهل توهین نیستند و ما به‌عنوان دفاع از مقدسات خود در مقابل یاوه‌گویی‌هایی که نسبت به صحابه کرام رضی‌الله‌عنهم می‌شود باید به این سؤالات پاسخگو باشیم.
ایشان ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا رضی‌الله‌عنها شخصیتی عفیف و پاک‌دامن بودند که حجاب‌شان ضرب‌المثل بود. ایشان در اواخر عمر خود (دوران مریضی) نگران بودند که مبادا هنگام غسل و تدفین چشم نامحرم به ایشان بیفتد. در این زمان تیماردار و مراقب ایشان حضرت اسماء بنت عمیس همسر حضرت ابوبکر صدیق رضی‌الله‌عنه بودند. باری اسماء برای حضرت فاطمه نقل کرد زمانی که در هجرت به حبشه بسر می‌بردیم، وقتی خواستیم کسی را غسل دهیم، با شاخه‌های درخت خرما وی را حجاب می‌کردیم، حضرت فاطمه فرمودند: پس برای من – فاطمه – نیز همین کار را انجام دهید.
مولوی نیکخوی ادامه داد: وقتی حضرت فاطمه وفات کردند، اسماء،سلمی أم رافع و سیدنا علی رضی‌الله‌عنه برای غسل ایشان آماده شدند و سیدنا علی به این دو نفر کمک می‌کرد. بنابراین ازواج مطهرات و زنان صحابه همه با همدیگر انس و الفت داشتند و مخفی‌کاری در کار نبود.
مدرس حوزه علمیه احناف خواف تصریح کرد: از جعفربن محمد رحمه‌الله روایت شده که طبق قول بعضی از مورخان، سیدنا ابوبکر صدیق رضی‌الله‌عنه امامت نماز جنازه حضرت فاطمه را دادند. این روایت بدین شرح است: حضرت فاطمه وفات کرد، سیدنا ابوبکر و عمر برای نماز جنازه ایشان آمدند. سیدنا ابوبکر به سیدنا علی عرض کردند: شما ولی میت هستید و امامت دهید. سیدنا علی فرمودند: من امامت نمی‌دهم، درحالی‌که شما خلیفه رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وسلم هستید. لذا سیدنا ابوبکر جلو رفتند و نماز جنازه را امامت دادند.
ایشان درزمینهٔ پارچه نوشته‌هایی که بر روی دیوارها و … نصب می‌شود گفت: روایت «فاطمة بضعة منی فمن أغضبها اغضبنی» در کتب صحاح ازجمله بخاری، ترمذی و ابن ماجه آمده است که بیشتر محدثان اهل‌سنت این را نقل کرده‌اند؛ اما قضیه چیست؟ مسور بن مخرمة روایت می‌کند: سیدنا علی رضی‌الله‌عنه قصد ازدواج مجدد داشتند و می‌خواستند با دختر ابوجهل نکاح کنند؛ به گمان اینکه پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم با این موضوع مخالفت نمی‌کنند. حضرت فاطمه از این اقدام حضرت علی آزرده‌خاطر شدند و خدمت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم آمدند و عرض کردند: قوم شما فکر می‌کنند که به‌خاطر دخترانتان غضب نمی‌کنید و این علی می‌خواهد دختر ابوجهل را نکاح کند. پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم از جا بلند شدند و فرمودند: فاطمه پاره تن من است، من نمی‌پسندم کسی فاطمه را ناراحت کند. به خدا قسم، دختر پیامبر و دختر دشمن پیامبر در یک خانه جمع نمی‌شود. سیدنا علی این نگرانی پیامبر را درک کردند و از خواستگاری منصرف شدند و تا زمانی که حضرت فاطمه در قید حیات بودند باکسی دیگر ازدواج نکردند.
ایشان افزود: این حدیث در زمان حیات پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم بوده و هیچ مناسبتی با وفات حضرت فاطمه ندارد. همچنین در این حدیث، چیزی دلالت بر کینه یا بد دعایی پیامبر نسبت به هیچ‌کس وجود ندارد و سیدنا علی به گمان اینکه پیامبر اکرم ناراحت نمی‌شوند این کار را انجام دادند. لذا نتیجه می‌گیریم که این حدیث فقط دلالت بر محبت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم نسبت به حضرت فاطمه رضی‌الله‌عنه دارد.
سخنران این هفته نماز جمعه اهل‌سنت خواف تأکید کرد: ما موظفیم که بابیان مسائل و رفع ابهامات در میان مسلمانان، کینه‌ها و نفرت‌ها را از دل انسان‌ها بزداییم و این وظیفه تمام علمای شیعه و اهل‌سنت است. این حالتی که در جوامع بشری پیش‌آمده که عده‌ای به افراطی‌گری، توهین به مقدسات و برانگیختن خشم مسلمانان روی آورده‌اند، خیلی جای نگرانی دارد.
ایشان افزود: بزرگان دین و علمای بزرگ اهل تشیع و اهل‌سنت با هرگونه توهین و اختلاف، مخالفت و مبارزه می‌کنند. بیانات مقام معظم رهبری و دیگر علمای اهل‌سنت و تشیع را می‌توانید بررسی کنید که دلالت بر اهمیت این موضوع دارد.