در پی ترور یکی از رهبران اپوزیسیون تونس و اعتراضات گسترده مردمی٬ نخست وزیر تونس از تشکیل دولتی جدید در این کشور خبر داد.وی از جزییات این تصمیم اطلاعات بیشتری ارائه نداد.“حمادی الجبالی”٬ نخست‌وزیر تونس٬ روز چهارشنبه (۱۸ بهمن/ ۶ فوریه) اعلام کرد: دولتی تکنوکرات بدون هرگونه وابستگی ‌سیاسی تشکیل می‌ دهد.به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ […]

در پی ترور یکی از رهبران اپوزیسیون تونس و اعتراضات گسترده مردمی٬ نخست وزیر تونس از تشکیل دولتی جدید در این کشور خبر داد.وی از جزییات این تصمیم اطلاعات بیشتری ارائه نداد.
“حمادی الجبالی”٬ نخست‌وزیر تونس٬ روز چهارشنبه (۱۸ بهمن/ ۶ فوریه) اعلام کرد: دولتی تکنوکرات بدون هرگونه وابستگی ‌سیاسی تشکیل می‌ دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه٬ الجبالی در سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد: «تصمیم گرفته‌ ام تا یک دولت از چهره‌ های شایسته بی‌ هیچ وابستگی سیاسی تشکیل دهم. دولتی که اختیارات محدودی برای مدیریت امور کشور تا زمان برگزاری انتخابات در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهد داشت.»
وی البته به طور صریح بیان نکرد که دولت کنونی را منحل کرده است٬ همچنین وی نامی از وزرای آتی کابینه یا تاریخ تعیین کابینه جدید که باید به تصویب مجلس ملی برسد ذکر نکرد.
الجبالی این تصمیم را در پی قتل “شکری بلعید”٬ یکی از اعضای برجسته اپوزیسیون٬ که به تظاهرات خشونت ‌آمیز در شهرهای تونس منجر شد، اعلام کرد.  “شکری بلعید”٬ دبیرکل حزب “جبهه مردمی” در تونس و یکی از اعضای برجسته اپوزیسیون، صبح چهارشنبه (۱۸ بهمن/ ۶ فوریه) به ضرب گلوله کشته شد.
به گفته همسرش، وی هنگام خروج از خانه مورد اصابت گلوله قرار گرفت. شکری بلعید از چهره‌های مطرح لاییک در تونس به شمار می‌رفت
از زمان پیروزی انقلاب تونس علیه نظام زین العابدین بن علی در دو سال گذشته، این نخستین بار است که ترور سیاسی در این کشور روی می ‌دهد.
از سویی “بسمه بلعید”، همسر شکری بلعید، حزب “النهضة” و رئیس این حزب (راشد الغنوشی) را متهم به ترور همسر خود کرد.
اما راشد الغنوشی در مقابل در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره، ترور شکری بلعید را محکوم کرد و آن را یک «جنایت سیاسی زشت» دانست. او همچنین ضمن تسلیت به خانواده بلعید، دعوت به اعلام یک روز عزای عمومی به مناسب ترور او کرد.
غنوشی گفت که این ترور «ثبات و تحول دموکراتیک را» هدف قرار گرفته است و عاملان ترور را «دشمنان انقلاب، وطن و اسلام» توصیف کرد.
حزب النهضة نیز با صدور بیانیه‌ ای این ترور را محکوم کرده و آن را اقدامی جنایتکارانه برای برهم زدن ثبات و امنیت کشور توصیف کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «حزب ما توطئه ‌گرانی که این عمل را مرتکب شده‌ اند مجرم دانسته و از نهادهای امنیتی و انتظامی می ‌خواهد که هر چه زود‌تر این جنایتکاران را پیدا کرده و مجازات کنند.»