خداوند متعال فرموده: ﴿ لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَاعَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ ﴾* قطعاً، برای شما پیامبری از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به [هدایت‌] شما حریص، و نسبت به مؤمنان، دلسوز مهربان است. [التوبة: ۱۲۸]. ▪️ ۱٫ فردی بادیه نشین در مسجد بول […]

خداوند متعال فرموده: ﴿ لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَاعَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ ﴾* قطعاً، برای شما پیامبری از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به [هدایت‌] شما حریص، و نسبت به مؤمنان، دلسوز مهربان است. [التوبة: ۱۲۸].

▪️ ۱٫ فردی بادیه نشین در مسجد بول می کند، صحابه-رضوان الله علیهم- او را با توبیخ می کنند اما پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- می گوید: رهایش کنید. صحابه او را به حال خودش می‌کنند تا کارش تمام شود.

▫️ ۲٫ شخصی دعا می کند: بار خدایا بر من و محمد رحم کن.
رسول الله-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- فرمودند: یک چیز وسیع و بزرگ را خیلی کوچک کردی.

▪️ ۳٫ معاویه بن حکم سلمی-رضی الله عنه- می گوید: با پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- در نماز بودیم که یکی از نمازگزاران عطسه زد. معاویه -رضی الله عنه- در جواب عطسه “یرحمک الله” گفت. نمازگزاران نگاهی توبیخانه به معاویه کردند.
معاویه -رضی الله عنه- به آنها گفت: مادران‌تان به عزایتان بنشیند چرا به من اینگونه نگاه می کنید؟
آنها شروع کردن با دست های شان به ران های خود می‌زدند تا معاویه ساکت شود. معاویه وقتی این کار آنها را دید، ساکت شد تا اینکه نماز پایان یافت.
معاویه -رضی الله عنه- در مدح پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- می گوید: پدر ومادرم به فدایش، معلمی نه پیش از ایشان و نه بعد ازایشان ندیدم که به زیبایی ایشان آموزش دهد. به خدا قسم نه مرا خشم گرفت و نه زد و نه بد وبیراه گفت.
پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- خطاب به معاویه بن حکم فرمودند:این نمازست و شایسته نیست در آن چیزی از سخنان مردم جای داده شود، چرا که نماز شامل تسبیح و تکبیر خداوند و تلاوت قرآن است.

▫️۴٫ ام المؤمنین عائشه-رضی الله عنها- می گوید: گروهی از یهودیان نزد پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- آمدند و گفتند: السَّام عليك ( مرگ بر تو ).
پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- پاسخ داد: و بر شما باد.
حضرت عائشه -رضی الله عنها- گفت: السام عليكم و لعنت و غضب خدا بر شما باد.
پیامبر-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- فرمودند: ای عائشه آرام باش. از خشونت و فحش دادن دوری کن.
عائشه -رضی الله عنها- گفت: ای رسول خدا مگر نشنیدی که چه گفتند؟
نبی رحمت -صلی الله علیه وعلی آله وسلم- در جواب فرمودند: مگر نشنیدی که من چه گفتم؟ گفتم بر شما باد. نفرین من در حق آنها قبول شد و نفرین آنها در مورد من قبول نشد.
در روایت مسلم آمده که رسول الله-صلی الله علیه وعلی آله وسلم- خطاب به حضرت عائشه-رضی الله عنها- فرمودند: بد دهان نباش. چرا که خداوند فحش دادن و بیهوده سخن گفتن را دوست ندارد.

  • نویسنده: عصمت الله پورمحمد تیموری