گناهان تاثیر بسزایی در پیش آمدن ضررها و نابسامانی ها و بلایای آسمانی دارد. هر بلا و مصیبتی به سبب گناه  واقع می شود و فقط با توبه هست که از بین می رود چنانچه خداوند متعال می فرماید: وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ . آنچه از مصائب و بلا […]

گناهان تاثیر بسزایی در پیش آمدن ضررها و نابسامانی ها و بلایای آسمانی دارد.

هر بلا و مصیبتی به سبب گناه  واقع می شود و فقط با توبه هست که از بین می رود چنانچه خداوند متعال می فرماید:
وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَنْ كَثِيرٍ . آنچه از مصائب و بلا به شما می‌رسد، به خاطر کارهائی است که خود کرده‌اید. تازه خداوند از بسیاری (از کارهای شما) گذشت می‌کند (که شما از آنها توبه نموده‌اید و یا با کارهای نیک آنها را از نامه‌ی اعمال زدوده و پاک کرده‌اید).

مصیبت واژه ای هام هست که شامل مشکلات جسمی و امراض و روی دادن رخدادهای ناراحت کننده و مرگ و به فتنه افتادن وشکست خوردن از دشمن را شامل می شود. چناچه در حدیث قدسی خداوند متعال فرموده است: کسی که مرا می شناسد اگر از فرمان من سرپیچی نماید کسی را بر اومسلط می کنم که مرا نمی شماسد ( از من هراسی نداشته باشد).  و همیچنین مصیبت  مواردی از قبیل: بلایای آسمانی همانند قحطی و خشکسالی و کم شدن آب و خشکیدن درختان و کم شدن محصول و یا از بین رفتن آنها را در برمی گیرد و یا بلایی همانند غرق شدن و صاعقه و لرزیدن زمین نیز می باشد و یا آفات هایی آسمانی بسان قوم حضرت هود که با باد ازبین رفتند و یا قوم حضرت صالح که با فریادی  بس بزرگ تباه شدند و یا قوم حضرت نوح با غرق شدن بساط شن برچپیده شد.

از پیامدها و آثار گناهان می توان به سنگ دلی و متاثر نشدن از پند و اندرز و یا درس و عبرت نگرفتن از دلائل واضح و آشکار و از ترساندن، اشاره کرد؛ به نحوی که شخص می شنود، اما نه آن را درک می کند و نه می پذیرد.
برایش موعظه می کنند اما همچنان غافل هست.  همانند مثل معروف می گوید: یاسین در گوش خر خواندن هست.

به سبب نحوست و زشتی دنیوی گناهان هست که برای فرد زناکار و مرتد حکم به کشتن داده اند و یا اینکه برای دزد و راهزن فرمان به قطع دست داده اند و یا برای کسانی که مواد مست کننده مصرف می نمایند، حکم به شلاق شده است.
و هرچه آثار گناه در جامعه بیشتر باشد، متعاقبا حکم آن سنگین تر و سخت تر می باشد؛ چنانچه خداوند می فرماید: وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً. خویشتن را از بلا و مصیبتی به دور دارید که تنها دامنگیر کسانی نمی‌گردد که ستم می‌کنند (بلکه اگر جلو ستمکاران گرفته نشود، خشک و تر به گناه آنان می‌سوزد)
عاقبت چنین گناهانی همه را اعم از گناهکار و بی گناه را در بر می گیرد چنانچه در حدیث آمده که نبی رحمت فرمودند: هرگاه مردم کار ناشایستی را ببیند و در پی جلوگیری از آن نشوند، نزدیک ست که خداوند  همه آنان را عذاب نماید. ابن قیم(ره) در کتاب خود به نام الجواب الکافی برخی از پیامدهای گناه را برشمرده است، که می توان به آن مراجعه نمود.

منبع: ابن جبرین