مسئول زعفران جهادکشاورزی خراسان رضوی از پیش‌بینی برداشت بیش از 246 تن سرگل زعفران در استان طی سال‌جاری خبر داد. رامین اسمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: در سال گذشته 246 تن سرگل زعفران از مزارع استان برداشت شد. هر 75 تا 80 کیلوگرم گل زعفران یک کیلوگرم سرگل […]

مسئول زعفران جهادکشاورزی خراسان رضوی از پیش‌بینی برداشت بیش از 246 تن سرگل زعفران در استان طی سال‌جاری خبر داد.

رامین اسمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: در سال گذشته 246 تن سرگل زعفران از مزارع استان برداشت شد. هر 75 تا 80 کیلوگرم گل زعفران یک کیلوگرم سرگل دارد و با توجه به افزایش میزان سطح زیر کشت زعفران در سال‌جاری، میزان برداشت نیز تا حدی افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات سازمان جهادکشاورزی برای جایگزینی روش‌های نوین کاشت و برداشت، اگر مشکلاتی همچون سرما‌های زودرس و بارندگی زیاد و زودهنگام اتفاق نیفتد، میزان برداشت زعفران افزایش می‌یابد.

مسئول زعفران جهادکشاورزی خراسان رضوی، سطح زیرکشت زعفران در مزارع استان طی سال گذشته را 64 هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: براساس پیش‌بینی‌ها این مقدار به 68 هزار هکتار در سال‌جاری خواهد رسید.

اسمی همچنین از آغاز برداشت اولیه زعفران در مزارع برخی نقاط استان همچون نقاط سردسیر شهرستان تربت‌حیدریه خبر داد.

وی گفت: در طرح جامع زعفران خراسان رضوی، هدف‌گذاری برای افزایش عملکرد واحد سطح است به گونه‌ای که میزان زعفران برداشت شده از 3.5 تا 4 کیلوگرم در هر هکتار به 8 تا 10 کیلوگرم برسد و توسعه سطح زیرکشت در این طرح قرار نگرفته است.

مسئول زعفران جهادکشاورزی خراسان رضوی یادآور شد: با توجه به تغییر اقلیم بخش‌های شمالی استان و نیز سود بیشتر و نیاز به آب کمتر در کاشت زعفران، سطح زیرکشت این محصول در هر سال تا حدودی افزایش می‌یابد.

اسمی ادامه داد: کشت محصولاتی مثل چغندر قند که نیازی به آب زیادی دارد صرفه اقتصادی نداشته و با توجه به مزیت نسبی منطقه ما برای کاشت زعفران و پسته و درآمد بالای این محصولات، برخی کشاورزان به دنبال جایگزینی کشت می‌روند.

مسئول زعفران جهادکشاورزی خراسان رضوی بر لزوم رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان تاکید کرد و گفت: ما برای افزایش سطح زیرکشت زعفران برنامه‌ای نداریم و این افزایش در هر سال روال طبیعی است که توسط کشاورزان صورت می‌گیرد.

وی درباره قیمت زعفران گفت: این قیمت‌ها توسط اتحادیه صادرکنندگان و سایر مسئولان مرتبط با زعفران مشخص می‌شود و به عقیده ما باید ثابت بوده و نوسان زیادی نداشته باشد تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان دچار مشکل نشوند.

اسمی به کاشت پیازهای درشت‌تر،‌ کودهای آلی و تاریخ کاشت مناسب به عنوان روش‌های نوین در کشت زعفران و اعمال روش‌های بهداشتی و زمان مناسب برداشت به عنوان روش‌های نوین در برداشت این محصول اشاره کرد.

وی ادامه داد: برداشت مکانیزه زعفران هنوز در کشور ما مطرح نشده و اگر این محصول به موقع برداشت و خشک شود، کیفیت و کمیت آن بسیار مطلوب خواهد شد.

 

منبع : ایسنا