انوار وب: پلیس لیتوانی در ایام ماه مبارک رمضان، مسلمانان روزه دار این کشور را تحت نظر گرفته است. ماموران اطلاعاتی و امنیتی لیتوانی چندی است مسلمانان این کشور به خصوص اعضای جماعت تبلیغی این کشور را کنترل می کند. گفته می شود این کنترل ها بیشتر در ساعات افطار و پایانی شب علیه اقلیت […]

انوار وب: پلیس لیتوانی در ایام ماه مبارک رمضان، مسلمانان روزه دار این کشور را تحت نظر گرفته است. ماموران اطلاعاتی و امنیتی لیتوانی چندی است مسلمانان این کشور به خصوص اعضای جماعت تبلیغی این کشور را کنترل می کند. گفته می شود این کنترل ها بیشتر در ساعات افطار و پایانی شب علیه اقلیت مسلمان این کشور اعمال می شود.

شاهدان عینی می گویند در هنگام افطار مسلمانان این جماعت اسلامی در شهر ویلینیوس- پایتخت لیتوانی- چندین مامور امنیتی و پلیس این کشور ورود و خروج افراد به مراسم افطار را رصد می کنند و نام افراد و مشخصات آنها را یادداشت می کنند.

کنترل پلیس لیتوانی علیه مسلمانان چندی است که حول مرکز آموزش اسلامی پایتخت می چرخد و پلیس تلاش می کند با گشتی های خود در اطراف این مرکز، همه اتفاقات آن را تحت نظر بگیرد. حتی ماموران پلیس از کسانی که می خواهند به مراکز اسلامی سطح شهر مراجعه نمایند احراز هویت کرده و تقاضای کارت شناسایی می کنند.

با اینکه پلیس لیتوانی اعلام کرده که این بازرسی ها معمولی بوده و در چارچوب برنامه های امنیتی و عادی پلیس انجام می گیرد، اما مسلمانان این کشور معتقدند روح حاکم بر نیروهای امنیتی لیتوانی و طرز نگرش آنها به مسلمانان، هنوز به دوران تسلط کمونیست ها بر این کشور در زمان شوروی سابق تعلق دارد.

جماعت تبلیغی سازمانی اسلامی است که از سال 1926 در لیتوانی فعال است و ریشه آن به آموزه های محمد الیاس الکندلاوی از رهبران اسلامی کشور هندوستان مربوط می شود. تبلیغ دین مبین اسلام وسیره پیامبر از اهداف اصلی این جماعت است.
منبع: شفقنا

لازم به ذکر است: جمهوری لیتوانی کشوری است در شمال شرقی اروپا که از شمال به لتونی، از مشرق و جنوب شرقی به بلاروس، از جنوب به لهستان، از جنوب غربی به روسیه (منطقه برون‌بومی کالینینگراد) و از مغرب به دریای بالتیک محدود می‌شود.
انوار وب