وَعَنْ أبي الْعَبَّاسِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلب رَضِي الله عنهما، عَنْ رسول الله صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم  ، فِيما يَرْوى عَنْ ربِّه، تَبَارَكَ وَتَعَالَى قال: «إِنَّ الله كتَبَ الْحسناتِ والسَّيِّئاتِ ثُمَّ بَيَّنَ ذلك: فمَنْ همَّ بِحَسَنةٍ فَلمْ يعْمَلْهَا كتبَهَا اللَّهُ عِنْدَهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى عِنْدَهُ حسنةً كامِلةً وَإِنْ همَّ بهَا فَعَمِلَهَا كَتَبَهَا اللَّهُ عَشْر حَسَنَاتٍ إِلَى سَبْعِمَائِةِ ضِعْفٍ إِلَى أَضْعَافٍ كثيرةٍ ، وَإِنْ هَمَّ بِسيِّئَةِ فَلَمْ يَعْمَلْهَا كَتَبَهَا اللَّهُ عِنْدَهُ حَسَنَةً كامِلَةً ، وَإِنْ هَمَّ بِها فعَمِلهَا كَتَبَهَا اللَّهُ سَيِّئَةً وَاحِدَةً» متفقٌ عليه.

از ابو العباس عبد الله بن عباس بن عبد المطلب رضی الله عنهما از رسول خدا صلی الله عليه وسلم منقول است، از آنچه که از پروردگارش جل جلاله روايت می کند که فرمود: خداوند نيکی ها و بديها را نوشته و سپس آن را بيان داشت، پس کسی که قصد انجام عمل نيکی را بنمايد، و آن را انجام ندهد، خداوند تبارک و تعالی در نزد خويش برايش يک نيکی و حسنهء کامل می نويسد، اگر قصد انجام آن نموده و آن را عملی ساخت، خداوند در نزد  خويش ده حسنه تا هفتصد برابر و بيشتر از آن برای او می نويسد واگر شخصی قصد انجام عمل بدی را نمود و آن را عملی نساخت خداوند برايش از پيشگاه  خود يک حسنهء کامل  می نويسد و هرگاه قصدش را نموده و آن را عملی ساخت خداوند آن را يک بدی و سيئه می نويسد.

ریاض الصالحین
تأليف: امام ابی زکريا يحيی بن شرف نووی دمشقی
ترجمه: عبد الله خاموش هروی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.