انواروب: مسلمانان در بعضی از کشورهای اروپایی کلیساهایی را که به‌علت کم‌توجهی پیروان‌شان تعطیل شده‌اند، خریداری کرده و آنها را به مساجد تبدیل می‌کنند.   به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنی‌آنلاین به نقل از سایت خبری «المختصر»، در ایالات متحده سالانه نزدیک به ۲۰ کلیسا تعطیل می‌شود. اسناد رسمی در دانمارک نشان می‌دهند که تا نیمۀ […]

انواروب: مسلمانان در بعضی از کشورهای اروپایی کلیساهایی را که به‌علت کم‌توجهی پیروان‌شان تعطیل شده‌اند، خریداری کرده و آنها را به مساجد تبدیل می‌کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سنی‌آنلاین به نقل از سایت خبری «المختصر»، در ایالات متحده سالانه نزدیک به ۲۰ کلیسا تعطیل می‌شود. اسناد رسمی در دانمارک نشان می‌دهند که تا نیمۀ سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۰۰ کلیسا تعطیل شده است. در آلمان نیز طی دهه اخیر ۵۱۵ کلیسا بسته شده است.

رهبران فرقه کاتولیک در هلند پیش‌بینی کرده‌اند تا ده سال آینده دوسوم کلیساهای کشور تعطیل می‌شوند. همچنین فرقه پروتستان اعلام کرده است طی ۴ سال آینده ۷۰۰ کلیسا بسته می‌شوند.

بر اساس تحقیقاتی که دانشگاه “جرج تاون” آمریکا در سال ۲۰۱۲ انجام داده است، تعداد پیروان کلیسا کاهش یافته و در مقابل تعداد ملحدان روند رو به رشدی داشته است، همین امر منجر به تعطیلی تعداد زیادی از کلیساها شده است.

همچنین طبق تحقیقاتی که “بنیاد افکار عمومی فرانسه” انجام داده است تنها چهارونیم درصد مردم فرانسه به صورت منظم به کلیسا می‌روند و ۷۱ درصد آنها نقش و جایگاهی برای دین در زندگی خود قایل نیستند.

طبق سرشماری مرکز تحقیقات اجتماعی اروپا در سال ۲۰۱۲، میلادی فقط ۴۹ درصد مردم “ایرلند” به طور منظم هفته‌ای یک بار به زیارت کلیسا می‌روند. این آمار در اسپانیا ۲۵ درصد، بریتانیا ۲۱ درصد، آلمان ۱۱ درصد و دانمارک ۶ در صد اعلام شده است.

از سوی دیگر با کاهش اهتمام مسیحیان به کلیسا، جمعیت مسلمانان در اروپا رشد چشمگیری داشته است. مرکز تحقیقات اجتماعی «بیو» پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ مسلمانان ۸ درصد ساکنان اروپا را تشکیل خواهند داد.

این مرکز در گزارش خود آورده است، افزایش جمعیت مسلمانان در برخی از کشورهای اروپایی نیازمند مساجد بیشتری است، به‌همین خاطر مسلمانان با خریداری کلیساهایی که بنا بر مشکلات مالی در معرض فروش قرار گرفته‌اند، آنها را به مساجد تبدیل می‌کنند.

کلیسای “دورتموند یوهانس” مشهورترین کلیسایی است که 10 سال قبل توسط یک سازمان اسلامی- ترکی خریداری شده و با نام «جامع مرکز دورتموند» به مسجد تبدیل شده است. این مسجد با مساحت هزار و هفتصد متر مربع، گنجایش هزار و پانصد نماز گزار را دارد.

همچنین مسلمانان در سال ۲۰۱۲ با حمایت دولت کویت کلیسای “کابیرنایوم” را در ولایت هامبورگ خریداری کرده و به مسجد تبدبل کردند.

در هلند مسجد جامع «الفاتح» در پایتخت امستردام و مسجد جامع «السلطان ایوب» در استان گرونینگن و جامع «عثمان غازی» در ولایت وییرت از جمله مساجدی هستند که در ابتدا کلیسا بوده‌اند.

در فرانسه نیز ۴ کلیسا در شهرهای مختلف به مساجد تبدیل شده‌اند. مشهورترین آنها کلیسای “دومنیکان” در استان “لیل” است. همچنین کلیسای “القدیس یوسف” در شهر “کلرمون فران” خریداری و به مسجد جامع “التوحید” تبدیل شد.

یک نهاد دینی در بریتانیا اعلام کرده است از سال ۱۹۶۰ تا کنون بیش از ده هزار کلیسا در این کشور بسته شده‌اند و انتطار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۴هزار افزایش یابد.

بنا بر اعلام این نهاد در حال حاضر نزدیک به 2000 مسجد به ثبت رسیده‌اند و اکثر آنها کلیسا بوده‌اند.