? هر چه انسان در اعتقادِ توحید پخته باشد، در توکل هم که منبع آن توحید است پخته می‌شود. ❇️ فوائد توکل :  [1] توکل از صفات برازنده مؤمن است. برای شناخت مؤمن باید میزان توکل او بر خدا را سنجید: «وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ.» شاخصۀ بزرگ و مهم مؤمن، توکل بر […]

? هر چه انسان در اعتقادِ توحید پخته باشد، در توکل هم که منبع آن توحید است پخته می‌شود.

❇️ فوائد توکل :
 [1] توکل از صفات برازنده مؤمن است. برای شناخت مؤمن باید میزان توکل او بر خدا را سنجید: «وَ عَلَى اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ.» شاخصۀ بزرگ و مهم مؤمن، توکل بر خداست. نتیجه ایمانِ مسلمان، توکل بر خداست.
? از یحی بن معاذ ـ رحمه الله ـ سوال شد: چه وقت مسلمان، متوکل حساب می‌شود؟ گفت: زمانی که به قضای خدا راضی شود و خدا را وکیل خود بداند.
? عده‌ای بر مصیبت «صبر» می‌کنند و گروهی «راضی» به مصیبت‌اند و اینها در بالاترین درجۀ توکل قرار دارند و این، نشأت گرفته از شناخت محسن که خداوند باشد است. اقبال می‌گوید: اگر انسان محسن و ربّ خود را نشناست، بندۀ همه می‌شود. و هر کس محسنش را شناخت، چون خود را محتاج کسی نمی‌داند، پادشاهان غلام درِ اویند.
[2] خداوند متوکلین را حمایت و کفایت می‌کند. «وَمَن یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» خدا متوکل را کافی است. خدایی که حکمش را جاری می‌کند.« إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ »
? از بزرگی پرسیدند توکل چیست؟ فرمود: اعتماد به آنچه در دست خداست و بی‌اعتمادی به آنچه در دست مردم است.
? این توکل انسان را به خدا می‌رساند.
 [3] متوکل، محبوب الهی قرار می‌گیرد. «فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» خداوند متوکل را دوست دارد.
?  توکل به این معنی نیست که در گوشۀ خانه بی‌توجه بنشینیم به این بهانه که می‌خواهیم توکل کنم. باید تلاش و کوشش در حد توان بکنیم و بر خداوند توکل نماییم.  از اسباب کار گرفتن نیاز است.
?مولانا چه زیبا می‌فرماید:
گفت آری گر توکل رهبرست
این سبب هم سنت پیغمبرست
گفت پیغمبر به آواز بلند
با توکل زانوی اشتر ببند
رمز الکاسب حبیب الله شنو
از توکل در سبب کاهل مشو

❇️ حوزه علمیه شروع شده و عدۀ زیادی به روستای ما آمده اند. شما سالها طلاب علوم دینی را نصرت کرده و پشتیبان حوزه بوده اید، انشاء الله حمایت شما از طلاب که مهاجران در راه تحصیل علم هستند ادامه داشته باشد.