گزیده‌ای از مصاحبه مفصل “موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین” با حجت الاسلام علي‌یونسی، دستیار ویژه ريیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی ✅ راهکار دیگر،  اهمیت دادن به گردشگری علمی، اقتصادی، فرهنگی و … است. براي مثال طلبه ها به حوزه‌های علمیه مختلف رفته و با آن‌ها ارتباط داشته باشند. حوزه علمیه قم […]

 گزیده‌ای از مصاحبه مفصل “موسسه فرهنگی مطالعاتی صراط مبین” با حجت الاسلام علي‌یونسی، دستیار ویژه ريیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی

✅ راهکار دیگر،  اهمیت دادن به گردشگری علمی، اقتصادی، فرهنگی و … است. براي مثال طلبه ها به حوزه‌های علمیه مختلف رفته و با آن‌ها ارتباط داشته باشند. حوزه علمیه قم ادبیات را بيشتر از اهل سنت گرفته است اما سوال این است که چرا با آن‌ها مانوس نیست؟ باید به میان آن‌ها رفته و از یکدیگر شناخت پیدا کنند.

 ✅ گاهی از روی توهم گفته می‌شود که جمعیت یک قوم یا مذهب در حال افزایش است. براي مثال گفته می‌شود که اهل سنت ایران در حال افزایش هستند یا براي مثال کردها در حال تسخیر آذربایجان و بلوچ‌ها در حال گرفتن سیستان و بلوچستان هستند.  چنین مساله‌اي وجود ندارد و افزایش جمعیت یا کاهش جمعیت به عنوان یک قاعده کلی تابع ضوابط خود است. در همه مناطق جمعیت اضافه یا کم می‌شود که ارتباطی به شیعه و سنی ندارد. براي مثال در کردستان جمعیت رو به کاهش است؛ هم جمعیت شیعه کاهش می‌یابد و هم جمعیت سنی. در واقع رشد موالید تابع قواعد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است که ارتباط مستقیم به مذهب و دین ندارد. اینکه فتوای یک روحانی مسبب افزایش جمعیت شود یا مرکز و ستادی باشد که اراده چنین چیزی را داشته باشد، درست نیست.

✅ اقوام به ماهو اقوام با همدیگر مشکلی ندارند. گاهی متعصبان مذهبی، قومی را در استخدام خود قرار می‌دهند و سعی می‌کنند که وجود شکاف قومی و مذهبی را القا کنند. براي مثال می‌گویند که بلوچ‌ها، اهل‌سنت هستند و نسبتی با بقیه ندارند. وقتی دو مولفه قومیت و مذهب در کنار هم قرار می‌گیرند، موضوع خطرناک می‌شود. در اینجا افراد به ظاهر دیندار، مفاهیم قومی را به استخدام می‌گیرند و تعصبات قومی و مذهبی را ادغام می‌کنند که یک خطر جدی برای انسجام و همبستگی اجتماعی ایجاد می‌کند.

✅ شیعه و سنی کردن جامعه ایران و بزرگ کردن یا  خلق کردن دشمن موهوم و بزرگ کردن دشمنی به نام اهل سنت در کشور، در طول تاریخ دسیسه انگلیس و دشمنان ما بوده است و در حال حاضر هم دیگر بومی شده است یعنی بدون مزد و مواجب، این کار در حال انجام است. ما نیاز داریم که دین خود را بازبینی کنیم. متاسفانه ما بدترین برداشت را از دین داریم. دین برای نجات ما و صلح و همزیستی آمده است. ما نه تنها با سنی‌ها دعوا نداریم بلکه با هیچ دینی هم دعوا نداریم. اسلام دین صلح، اخلاق و کرامت است نه دین جنگ، تفرقه، دعوا و تحقیر. متاسفانه بدترین بهره‌برداری از دین صورت می گیرد که در نتیجه آن در دنیای اسلام فاجعه به وجود آمده است و اسلام را دین خشونت و سر بریدن معرفی کرده‌اند. البته وضع ما نسبت به کشورهای دیگر بسيار بهتر است اما این خطر وجود دارد. حوزه‌های علمیه باید با فرهنگی که شیعه و سنی را در مقابل هم می‌پندارد، مقابله کند. این تفکر که اهل سنت یا فرقه‌های مختلف در ایران تهدید هستند و خطر دارند، باید اصلاح شود.

✅ زمانی آیت ا… هاشمی در کنفرانس تقریب گفتند که اختلاف ما با اهل سنت یک اختلاف تاریخی است و ما نمی‌توانیم زمان را برگردانیم تا امام علی(ع) خلیفه اول شود. بنابراین دعوا بر سر اینکه چه کسی خلیفه اول باشد، بیهوده است.این را بسياري واضح گفتند که به ایشان نيز اهانت کردند.
من از خود ایشان پرسیدم که ایشان گفت که این حرف آقای بروجردی است. آیت ا… بروجردی می‌گفتند که روی بحث‌های تاریخی متمرکز نشوید چون اختلاف ما با اهل سنت اختلاف فقهی است. یعنی دعواهای کلامی، فلسفی و تاریخی را باید به اهل آن واگذار کنیم و این موضوعات را نباید به بیرون از محیط‌های علمی آورد. اینکه شیعه و سنی با همدیگر دعوا داشته باشند، نه به نفع اهل سنت است که در جهان اسلام دارای اکثریت هستند و نه به نفع ما است که اقلیت هستیم. ما اگر به امنیت شیعیان عربستان و پاکستان و مناطق دیگر اهمیت می دهیم باید امنیت این اقلیت سنی را در کشور خود حفظ کنیم و نشان دهیم که چطور اکثریت حقوق اقلیت را حفظ می کند. به وحدت نباید نگاه تاکتیکی و مصلحتی داشت بلکه باید به آن به عنوان یک هدف عالی و استراتژی تغییرناپذیر نظر کرد. حتی اگر دشمن هم نداشته باشیم یعنی اسرايیل و آمریکا هم نباشند، باز هم ما با اهل سنت دعوایی نداریم به خاطر اینکه منطق اسلام، منطق صلح است. خدا در محل امن، قابل عبادت است. در جایی که مردم گرسنه باشند یا در نا امنی باشند، خدا پرستیده نمی شود. ما باید ملت خود را مرفه و تحمیل عقیده را نابود کنیم. هیچ کس نباید احساس خطر یا اجبار کند. در حال حاضر در ایران افرادی هستند فقط به دلیل اینکه ما این‌گونه رفتار می‌کنیم، مسلمان نمی‌شوند.

✅ قرآن تاکید می‌کند که خداوند شما را از اقوام مختلفی قرار داده است اما دركل همه به یک اصل بر می‌گردید. معنایش این است که تفاوت ها را باید پذیرفت و اقوام با يكديگر تفاوت دارند. در واقع قرآن این اختلافات را امتیاز و آیت خدا می داند. در آیه 118 سوره هود مي‌فرمايد خداوند اراده نکرده است که مردم یک طور باشند. نباید برخلاف اراده تکوینی خدا چیزی خواست. ‌حدیث معروفی از پیامبر(ص) توسط شیعه و سنی نقل شده است که می فرمایند: « اختلاف امتی رحمه». حکمت این حدیث این است که هر چه خداوند آفریده و خواسته است، اثر رحمت می باشد و خداوند چیزی غیر از رحمت نخواسته است.

✅ افراط‌گرایی بزرگ‌ترین تهدیدی است که امروزه امنیت منطقه ما را تهدید می‌کند. با کمال تاسف، بدآموزی‌های دینی این شکاف موهوم و اختلاف را تقویت کرده و دشمنی قومی ایجاد می‌کند. اگر تکلیفی در مورد  فرَق غیر شیعه داریم ، تکلیف جذب هست؛ در این صورت است که یا شیعه می شوند یا متمایل به شیعه. با درگیری و برخورد به جز دشمنی هیچ چیز دیگری حاصل نخواهد شد و یک نفر هم شیعه نمی‌شود. سوال این است که با تمام تلاش‌های انجام شده مانند کتب نوشته شده، جلسات، کلاس‌های درس و … چه تعدادی از افراد شیعه شده اند؟ از بین ما شیعیان، افراد زیادی مسیحی، سنی، لائیک و بهایی شده‌اند و خروجی ‌های ما به میلیون می‌رسد اما ورودی های ما مشخص نیست که حتی به 100 نفر هم رسیده باشد! با وجود این همه منبر و وعظ و فعالیت های صداوسیما و دانشگاه ها تاحدودي هیچ ورودی نداشته‌ایم! اینکه ما خروجی داشته‌ایم به دلیل قوت تبلیغ دیگران نیست بلکه به دلیل بد عمل کردن ماست.

? منبع: روزنامه قانون، 1 اردیبهشت  1397 صفحه 2و3