سال ۹۰گروهی از علاقمندان به ترویج فرهنگ کتاب خوانی از مشهدالرضا(ع) مامور برپایی نمایشگاه کتاب در شهرهای استان خراسان رضوی شدند. قرار بود به مدت یک هفته در تایباد بمانند که البته این مدت تا زمستان یعنی بیش از ۵تا۶ماه تمدید شد وبه گمانم اگر سرمای سوزناک زمستان نمیرسید ماه ها در شهرستان ما ماندگار […]

سال ۹۰گروهی از علاقمندان به ترویج فرهنگ کتاب خوانی از مشهدالرضا(ع) مامور برپایی نمایشگاه کتاب در شهرهای استان خراسان رضوی شدند. قرار بود به مدت یک هفته در تایباد بمانند که البته این مدت تا زمستان یعنی بیش از ۵تا۶ماه تمدید شد وبه گمانم اگر سرمای سوزناک زمستان نمیرسید ماه ها در شهرستان ما ماندگار می شدند.. علت را جویا شدم گفتند:درشهرستان تایباد به نسبت سایر شهرها از جمله تربت جام ،خواف، کاشمر، و گناباد استقبال بیشتری برای خرید کتاب وجود دارد.

 

دقیقا در سال ۸۷ هم که سفری به دیار میراث های ماندگار”شهرستان خواف”داشتم یکی از فروشندگان کتاب که هم اکنون صاحب نمایشگاه های متعدد در جای جای مشهد مقدس می باشد وقتی فهمید مسئولیتی در اداره ارشاد تایباد دارم،بااصراردرخواست کرد که زمینه برپایی نمایشگاه کتاب را در تایباد فراهم کند. گفتم چرا اصرار؟ گفت : فروش ما در تایباد از همه شهرها بیشتر است. همین اتفاق در عرصه نمایش هم تکرار شد. چند سال پیش که گروهی از هنرمندان با همراهی آقای پور مخبر برای برگزاری ۲برنامه به شهرستانهای تربت جام و تایباد آمدند شب پایانی با خوشحالی تمام از بنده که زمینه اجرارافراهم کرده بودم تشکرکردندو گفتند: هرچه در تربت جام درشبهای گذشته ضرر مالی کردیم در ۲شب برنامه تایباد باحضور گسترده مردم جبران شد! چندوقت پیش نیز۳نفر از دوستانم که برای زندگی به مشهد ،نیشابور و شاهرود رفته بودند واصلاتایبادی نبودند برای اسکان مجددبه تایباد برگشتند و وقتی دلیل آنرا پرسیدم گفتند:به خاطر آرامش و زیبایی شهر تایباد.ومردم خونگرم ومهربان!!

این داستان های واقعی (مشت نمونه خروار) مقدمه ایست برای یک نتیجه گیری . در یکی از جلسات مدیران فرهنگی شهرستان عزیزی از دوستان که سمت مدیریت فرهنگی داشت درخطابه ای طولانی و به گمان خودش دلسوزانه اینچنین فرمود: فرهنگ مردم تایباد نسبت به سایر شهرهای استان پایین تر است و بنابراین اقبال چندانی به موضوع کتابخوانی وجود نداردو…این اظهار نظرهای غیرمحققانه بر بنده حقیر که در متن کتاب و کتابخوانی شهرستان هستم چندان سخت آمدکه به یکباره خاطر نازنینمان بر آشفت و مانند صاعقه بر برجک عزیزمان زدم و گفتم: آقا یعنی چه ؟ شما چرا این حرف را می زنی؟ از کجا فهمیدی که فرهنگ مردم ما پایین است؟چرا ما خودمان به مصداق ” مرغ همسایه غاز است” برای خودمان پاپوش درست کنیم؟ چرابه جای اینکه روحیه مردم را تقویت کنیم یک فکر غلط را در جامعه ترویج می کنیم؟

نتیجه گیری: به گمان بنده وبسیاری ازمسئولین غیربومی شهرستان مردم تایباد بسیار مردم فهیم ،فرهیخته،دین مدار،آگاه و خصوصا مهربان و مهمان نواز هستند و با توجه به تحولاتی که در چند ساله اخیر باهمت والای شهرداران محترم و شوراهای اسلامی شهر در دوره سوم و چهارم در عرصه توسعه فضای سبز و زیبا سازی شهر انجام شده ، شهر تایباد یکی از زیباترین و آرام ترین و با صفا ترین شهرهای کشور است. با توجه به اینکه بهسازی پارک ملت و توسعه فضای سبز درسال۹۴در دستور کار شورای اسلامی شهرمیباشدنوید آن میرود که در آینده نزدیک وضعیت شهر از این که هست بهتر و زیباتر شود.اما وظیفه مردم و خصوصا فرهیختگان این است که دست به دست هم داده و از ترویج ” فکرو فرهنگ غلط فوق” جلوگیری نمایندو تا می توانند روحیه مردم مهربان را برای توسعه فرهنگی و اجتماعی شهرستان تقویت نمایند.

 

 

یادداشت: حمزه آزاد / تایباد خبر