دیروز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه، روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی بود. روز کسانی که این روزها جای خالی آنها شدیدا در جامعه احساس می‌شود. و جامعه بدون استثناء مدیون آنها می باشد. بر کسی پوشیده نیست که کتاب و کتاب‌خوانی نقش بسزایی در فرهنگ هر قوم و ملت دارد. کتاب نردبان تعالی کمال یک ملت […]

دیروز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه، روز کتاب، کتابدار و کتابخوانی بود. روز کسانی که این روزها جای خالی آنها شدیدا در جامعه احساس می‌شود. و جامعه بدون استثناء مدیون آنها می باشد.

بر کسی پوشیده نیست که کتاب و کتاب‌خوانی نقش بسزایی در فرهنگ هر قوم و ملت دارد. کتاب نردبان تعالی کمال یک ملت است هر چه اقشار جامعه با کتاب و فرهنگ مطالعه بیشتر هم آغوش باشند به یقین راه زندگی و پیشرفت برای آنان آسان‌تر و روشن‌تر میگردد.
همه می‌دانیم که کتاب دوستی و بی‌ادعاست که در هر زمینه انسان را به سمت و سوی خیر و خوبی راهنمایی می‌کند.

لزوما باید برای پر رنگ‌تر شدن کتاب و کتاب خوانی در بین اقشار مختلف گام‌هایی برداشته شود اما
آمارهای رسمی، سطح مطالعه، چاپ کتاب و میزان کتابخوانی را خوب نشان نمی‌دهد. سال‌ها پیش حداقل تیراژ هر کتاب ۳هزار تا ۵هزار جلد بود و هر کتاب بارها تجدید چاپ می شد، ولی متاسفانه امروزه تیراژ چاپ کتاب‌ها به ۲۵۰ تا ۳۰۰ جلد رسیده است. و این نشان‌گر عدم تمایل جامعه به کتاب و کتابخوانی است گرچه برخی از  کارشناسان فرهنگی وجود کتاب‌های الکترونیکی و صوتی و  گسترش شبکه های مجازی را به عنوان دلیلی برای کتاب‌گریزی جامعه بر می‌شمارند اما همه می‌دانیم که حقیقت چیز دیگری است.

دوستان زیادی دارم که اهل کتاب و کتاب‌خوانی‌اند و بارها  از  گرانی کتاب و کفاف نکردن درآمدها بابت هزینه ی خرید کتاب گلایه داشته ا‌ند.
باید اذعان کرد که تورم سرسام‌آور و کمبود درآمد و بالا رفتن خط فقر جایی برای کتاب در سبد نیازهای خانواده باقی نگذاشته است.

متاسفانه کتاب گریزی در جامعه و بالکل پایین رفتن سطح طراز سواد چنان در جامعه ملموس است که حتی دانش آموختگان مراکز علمی از قبیل حوزه ها و دانشگاه ها فقط به کتاب‌های درسی و کمک درسی بسنده می کنند .

در همین روستای خیرآباد با وجود حوزه علمیه انوارالعلوم، سالانه یک یا دو نمایشگاه کتاب و در سطح شهرستان تایباد نیز یک نمایشگاه بزرگ کتاب که تمام ناشران اهل سنت ( خود یا نمایندگان‌شان) در آن حضور می یافتند، برپا می‌شد.

باید اقرار کرد که نگرانی‌های اجتماعی و معیشتی و عدم برنامه ریزی فرهنگی دولت نتوانسته جامعه را دلگرم به کتاب و کتاب‌خوانی نماید.
و متاسفانه این یار مهربان از جامعه ما سفر کرده است و چه زیباست شعر بیاد ماندنی عباس یمینی شریف:
من یار مهربانم / دانا و خوش بیانم
گویم سخن فراوان / با آن که بی‌ زبانم
پندت دهم فراوان / من یار پند دانم
من دوستی هنرمند / با سود و بی‌ زیانم
از من مباش غافل / من یار مهربانم

✍🏾: عصمت‌الله پورمحمد تیموری

  • نویسنده: عصمت الله پورمحمد تیموری