انواروب: در ادامه اقدامات سرکوب‌گرانه، نیروهای امنیتی چین به بهانه “مخالفت با قانون” به چندین مدرسه آموزشی قرآن مجید در استان سین‏کیانگ (ترکستان شرقی) یورش بردند.   به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین به نقل از سایت خبری “المسلم”، نیروهای امنیتی چین با حمله به ۲۶ مرکز آموزش قرآن ۳۵ نفر را بازداشت کردند. […]

انواروب: در ادامه اقدامات سرکوب‌گرانه، نیروهای امنیتی چین به بهانه “مخالفت با قانون” به چندین مدرسه آموزشی قرآن مجید در استان سین‏کیانگ (ترکستان شرقی) یورش بردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین به نقل از سایت خبری “المسلم”، نیروهای امنیتی چین با حمله به ۲۶ مرکز آموزش قرآن ۳۵ نفر را بازداشت کردند. مقامات امنیتی مدعی شده‌اند ۱۹۰ کودک را که مشغول به فراگیری قرآن و حفظ آن بودند «نجات» داده‌اند.
منابع محلی می گویند نیروهای امنیتی ۳۵ نفر را در شهر ارومچی مرکز ایالت ترکستان شرقی بازداشت کرده‌اند. نیروهای امنیتی ادعا کرده‌اند به‌ دنبال حمله به مراکز قرآنی ۴۷  گروه غیرقانونی را منحل کرده‌اند.
در همین حال، خبرگزاری آناتولی گزارش داده هیچ اطلاعی از سرنوشت کودکانی  که مقامات امنیتی چین مدعی آزادی آنها شده‌اند در دست نیست.
ممنوعیت تحصیل  دینی از طرف حکومت چین خانواده‌های اویغور در ایالت سین کیانگ (ترکستان شرقی) را مجبور می‌کند فرزندانشان را برای فراگیری علوم دینی به  کلاس‌های پنهانی و سرّی بفرستند.
مسلمانان ایغور که اکثریت ساکنان ایالت ترکستان شرقی را تشکیل می‌دهند، خواستاراستقلال از چین هستند. چین این ایالت را «سین کیانگ» می‌نامد که به «مستعمره جدید» و «سرزمین نو» ترجمه می‌شود.
حکومت چین این ایالت را ۶۴ سال پیش اشغال کرد و همواره برخورد سرکوب‌گرانه‌ای با مردم این ایالت دارد. به همین دلیل این ایالت با وقفه‌های کوتاه شاهد ناآرامی است.