انواروب: رومانی، کشور کوچکی در شرق اروپا که مسلمانان فقط نیم درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. با این‌حال احتمال دارد که در سال آینده، در رومانی یک زن مسلمان به نخست‌وزیری این کشور مسیحی برسد و به این ترتیب رومانی نخستین کشور اروپایی خواهد بود که یک زن مسلمان بر آن حکومت می‌کند.   […]

انواروب: رومانی، کشور کوچکی در شرق اروپا که مسلمانان فقط نیم درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دهند. با این‌حال احتمال دارد که در سال آینده، در رومانی یک زن مسلمان به نخست‌وزیری این کشور مسیحی برسد و به این ترتیب رومانی نخستین کشور اروپایی خواهد بود که یک زن مسلمان بر آن حکومت می‌کند.

 

سویل شایده، ۵۲ سال دارد و یکی از اعضای بلندپایه حزب سوسیال دموکرات رومانی‌ست. پدر او از مهاجران ترک و از قوم تاتار بود، در رشته اقتصاد تحصیلاتش را به پایان رسانده و با یک بازرگان سوری که تا سال ۲۰۱۰ در سوریه زندگی می‌کرد و اکنون به رومانی پناه آورده، ازدواج کرده است.

حزب سوسیال دموکرات رومانی در انتخاباتی که در اوایل دسامبر سال جاری برگزار شد، ۴۵ درصد آرا را به دست آورد و به این دلیل که به اکثریت آرا دست نیافته با حزب لیبرال که از ۵ درصد آرا برخوردار است ائتلاف کرد و به این ترتیب راه برای نخست‌وزیری سویل شایده هموار شد.

اسلام سنی در تاریخ رومانی پیشینه‌ای دراز دارد. مسجد اسمهان سلطان، قدیمی‌ترین مسجد رومانی در سال ۱۵۷۵ توسط اسمهان، دختر سلطان سلیم دوم در دوران امپراطوری عثمانی در شهر منگلیا بنا شد. بیشتر مسلمانان رومانی در جنوب شرقی این کشور در همسایگی ترکیه زندگی می‌کنند.

برخلاف مجارستان، سیاستمدران رومانیایی تاکنون به اختلافات مذهبی بین مسلمانان و مسیحیان دامن نزده‌اند. انتصاب یک زن مسلمان به مقام نخست‌وزیری یک کشور اروپای شرقی می‌توانند به همزیستی مسالمت‌آمیز مسلمانان و مسیحیان در اروپا و به ویژه در اروپای شرقی کمک کند.

بعد از کریسمس، سویل شایده به طور رسمی از سوی ترایان باسسکو، رئیس جمهوری رومانی به عنوان نامزد پست نخست‌وزیری به پارلمان رومانی معرفی می‌شود. با عنایت به اینکه ائتلاف دو حزب سوسیال دموکرات و لیبرال از اکثریت آرا برخوردار است، انتظار می‌رود که پارلمان به سویل شایده رأی اعتماد دهد.