هر کس باید کلاه خودش را قاضی کند و نفسش را محاسبه کرده ببیند که چه کرده است. درروایت آمده است: مؤمن راست کردار در مورد محاسبه نفسش از تاجر خسیس نسبت به شریکش سخت گیرتر است. دوست گرامی! یک سوم رمضان رفت و بنا به گفته رسول خدا- صلی الله علیه و علی آله […]

هر کس باید کلاه خودش را قاضی کند و نفسش را محاسبه کرده ببیند که چه کرده است. درروایت آمده است: مؤمن راست کردار در مورد محاسبه نفسش از تاجر خسیس نسبت به شریکش سخت گیرتر است.

دوست گرامی! یک سوم رمضان رفت و بنا به گفته رسول خدا- صلی الله علیه و علی آله وسلم- یک سوم هم زمان زیادی است.
هر کس باید کلاه خودش را قاضی کند و نفسش را محاسبه کرده ببیند که چه کرده است. درروایت آمده است: مؤمن راست کردار در مورد محاسبه نفسش از تاجر خسیس نسبت به شریکش سخت گیرتر است.

صادقانه بنشین و جواب این سؤالات را بده و ببین چند مرده حلاجی!
1-  آیا واقعا روزه خوبی گرفتی؟ آیا نیت‌ات برای خدا بوده و از چیزهایی که خدا بازداشته دوری کردی؟
2ـ آیا بر ادای نماز تراویح همراه سایر مسلمانان حریص بودی؟
3- آیا برای انجام کارهای خیر تلاش کردی؟ (مثل افطاری دادن به روزه دار، کمک به پیرزنان و فقراء و یا دعوت الی الله) بهترین الگو در این زمینه رسول خدا-صلی الله علیه و علی آله وسلم- هستند. از ابن عباس – رضی الله عنه- نقل شده که پیامبر-صلی الله علیه و علی آله وسلم- با سخاوت ترین انسان بودند و در رمضان با سخاوت تر بودند.
4- چقدر از قرآن تلاوت کردی؟
5- عادت‌های زشت را چقدر ترک کردی؟
6- نفس خودت را به چه عباداتی عادت دادی؟
7- آیا در مورد کسانی که به برکت این ماه از آتش جهنم رهایی می‌یابند، اندیشیده‌ای؟ آیا تو هم یکی از آنها هستی یا نه؟
8- آیا بخاطر آمدن رمضان همچنان خوشحال و خرسندی یا اینکه با گذشت چند روز آن خوشی از بین رفته است؟
9- آیا برای انجام طاعات و عبادت و برای کسب رضای خدا همچنان با نشاط هستی، یا دچار سستی و تنبلی شده و با تماشای فیلم وسریال‌ها و ضایع کردن این فرصت‌های طلایی، وقتت را تلف می‌کنی و فاتحه روزه و رمضان را خوانده‌ای؟
وای برکسی که به چنین حالی افتاده باشد.

دوستان گرامی!
سوال‌های زیادی در این زمینه هست که واقعا هر مؤمن باید از خودش بپرسد و از نفس‌اش حساب و کتاب بگیرد.
کسی که دید در این زمینه سربلند و جواب‌هایش خوب است، باید خوشحال باشد و خدا را شکر بگوید و خوشا به سعادتش.
اما کسی که دید جواب‌هایش دلخوش کننده نیست و یا پاسخی برای سوال‌ها ندارد، بداند که تنبلی کرده و باید مدت باقی مانده را دریابد. یادمان باشد که هنوز دو سوم رمضان باقی مانده است؛ خدا می‌بخشد و فرصت رهایی یافتن از آتش جهنم پایان نیافته است.  

ای انسان بینوا!
انسان‌های صالح و نیکوکار از آتش جهنم رهایی می‌یابند و تو از حال خودت بی خبر هستی.
نامه اعمال نیکوکاران می‌درخشد اما تو، بخاطر وجود گناهان هنوز نامه اعمالت سیاه است.
به خدا سوگند اگر قلبت بیدار و زنده  می‌بود، از اینکه امتیاز بخشش و آزادی از جهنم در رمضان را از دست می دهد، حتما از حسرت و اندوه ذوب می‌شد.
و به خدا سوگند اگر پرده غیب کنار می‌رفت و می‌دیدی که چه کارهای نیکی را که از دست دادی و چه فرصت‌هایی مغفرتی که نسبت به آنها بی‌توجه بودی و چه زمان‌های مناسبی برای دعا را از دست دادی؛ یقینا قلبت درد می‌گرفت.
دوست من!
آیا نمی خواهیم که خدا ما را بیامرزد؟ آیا نمی خواهیم خدا نامه آزادی ما از آتش جهنم را بدهد؟
بر ما لازم است که فرصت باقی مانده از رمضان را دربیابیم. کسی که باقی مانده را دریابد، امیداست خداوند از گذشته‌اش درگذرد.  
دعوت به سوی مغفرت همان دعوت به سوی آزادی از آتش جهنم  و فراخواندن به سمت چند برابر کردن نیکی هاست، بیایید فرصت را دریابیم، پیش از اینکه به پایان برسد.
بیا دوست من! بیا تا به خودمان برگردیم، کسی که خودش را در زمینه انجام معاصی و کوتاهی نسبت به محرمات محاسبه نکند، نمی‌تواند راست گفته باشد.  
به خودمان بیاییم و صادقانه خود را محک بزنیم و ریزبینانه بسنجیم و برای انجام کارهای خیر تلاش نماییم و برای انجام طاعات و عبادات آستین همت را بالا بزنیم، چرا که رحمت خدا همیشه جاری‌ست و نسیم مهر او همیشه در حال وزیدن است.
از نبی رحمت – صلی الله علیه و علی آله وسلم- نقل شده که فرمودند: برای پروردگارتان در دنیا رحماتی هست، خودتان را در معرض آنها قرار دهید.
بله! ما می‌توانیم با تلاش در عبادت خود را در معرض این رحمات و الطاف قرار دهیم، چون اگر نسیمی از این رحمات و برکات بر وجود ما وزید، بعد از آن هرگز بدبخت نخواهیم شد.  

محمد الجابري
ترجمه: انواروب