متاسفانه یکی از نکاتی که در دعای خیلی از دوستان یافت می شود دعای ویژه در حق مسلمانان هست در حالی که از دیدگاه منِ نوعی بر خلاف رویه و تفکر نبی رحمت_صلی الله علیه وعلی آله وسلم_  می باشد و دلایل خودم را در پایان بیان می کنم. بارها من و شما در مجالس […]

متاسفانه یکی از نکاتی که در دعای خیلی از دوستان یافت می شود دعای ویژه در حق مسلمانان هست در حالی که از دیدگاه منِ نوعی بر خلاف رویه و تفکر نبی رحمت_صلی الله علیه وعلی آله وسلم_  می باشد و دلایل خودم را در پایان بیان می کنم.

بارها من و شما در مجالس و محافل دینی و قرآنی از زبان دعاگویان شنیده ایم که می گویند: بار خدایا مریضان امت رسول الله_صلی الله علیه وعلی آله وسلم_ را شفا بده.

حرف من اینجاست که مگر فقط مریضان این امت درد می کشند و یا دعا فقط حق در مقروضین و بی پناهان و گرسنگان و یا درماندگان این امت می کنیم در حالی که فرد مقروض و گرسنه و بی پناه در هر دین و مذهبی و دارای هر تفکری که باشد که باشد  رنج می برد.

مگر برای درد و ناله چیزی به نام شعائر دین تبیین شده شده که از کنار معتقد به آنها بی پروا بگذرد و در عوض کسی که به آنها باور ندارد پدرش را درآورد.

گرسنگی مسلمان و غیر مسلمان نمی شناسد و درماندگی چیزی به نام موحد و مشرک سرش نمی شود و آیا برای درد بی درمان دربدری و بی پناهی چیزی به نام مؤمن وغیر مؤمن تعریف شده که کدام را برنجاند و کدام یک را نه؟

درد را از هر طرف که بنویسی درد است و بر جان هر کس هم که تار بتند باز هم درد است.

عزیزان! مگر پیامبر _صلی الله علیه وعلی آله وسلم_ رحمت برای تمام جهانیان نبود.

مگر نبی رحمت _صلی الله علیه وعلی آله وسلم_   خیرخواه همه اعم از مسلمان و غیر مسلمان و موحد و مشرک نبود.

مگر خداوند در مورد بیان منزلت رسولش  _صلی الله علیه وعلی آله وسلم_ نگفت: وما ارسلناك الا رحمة للعالمین.(ما تو را نفرستادیم مگر اینکه رحمتی باشی برای جهانیان).

مگر بارها و بارها در سیرت آن عالی مقام _صلی الله علیه وعلی آله وسلم_  نخوانده ایم و نشنیده ایم که ایشان به عیادت یهودی ها هم می رفت و احوال پرس شان می شد.

مگر ماجرای بخشندگی و دهش سیدنا فاروق اعظم_رضی الله عنه_ را نسبت به یهودی متکدی نشنیده ایم‌

وقتی آن رادمردان در میدان عمل چنین با کرامت و سخاوت بوده اند به یقین در عرصه دعا نیز منزلت خودشان را از یاد نمی برده اند.

از نگاه من این قبیل دعاها نوعی بخل در دعا هست و آن را خلاف تفکر و اندیشه نبوی می دانم.

بیاییم به حال همه دعا کنیم و از خدا بخواهیم تا از درد و رنج همه بکاهد.

از خدا بخواهیم تا همه دردها را شفا دهد و درد آنانی را که مؤمن به اویند را باعث رفع درجات و کفاره گناهان قرار دهد و درد آنانی را که به او باور ندارند را مایه هدایت شان بگرداند.

چنانکه مریضی آن جوانک یهودی باعث شد تا رسول مهربانی ها_صلی الله علیه وعلی آله وسلم_  به عیادتش برود و او هم به اسلام گروید.

✍: عصمت الله پورمحمد تیموری

  • نویسنده: عصمت الله پورمحمد تیموری