به گزاراش خبرگزاری ترکستان‌تایمز، دولت مصر طی یک طرح ضربتی اقدام به دستگیری ‌طلاب ترکستانی که در الازهر مشغول به تحصیل بوده‌اند، کرده است. ابن دستگیری‌ها در جاهای مختلف اعم از خوابگاه‌ها و رستوران‌ها و امکان عمومی صورت گرفته است. بگفته یکی از دانشجویان که در مخفیگاه بسر می‌برد: هیچ اطلاعی از دستگیرشدگان ندارد و […]

به گزاراش خبرگزاری ترکستان‌تایمز، دولت مصر طی یک طرح ضربتی اقدام به دستگیری ‌طلاب ترکستانی که در الازهر مشغول به تحصیل بوده‌اند، کرده است.
ابن دستگیری‌ها در جاهای مختلف اعم از خوابگاه‌ها و رستوران‌ها و امکان عمومی صورت گرفته است.
بگفته یکی از دانشجویان که در مخفیگاه بسر می‌برد: هیچ اطلاعی از دستگیرشدگان ندارد و ضمنا خانواده تعداد زیادی از این دانش‌آموختگان مجبور به ترک خانه و مخفی شدن در پناهگاه شده‌اند.

گویا این برنامه بر اساس درخواست دولت چین از دولت مصر صورت گرفته است. دولت کمونیست چین در وهله‌ی اول هشداری مبنی بر ترک مصر به این طلاب داده است و طی این هشدار تصریح شده بود که در صورت ترک نکردن و عدم بازگشت به ترکستان خویشاوندان و نزدیکان‌شان‌ دستگیر و به زندان انداخته خواهند شد.

قبلا نیز دولت چین چنین دستوری صادر کرده بود و هر یک از کسانی که به ترکستان بازگشته بودند بین ۱۵سال تا حبس ابد به زندان محکوم شده‌اند.

از آن نمونه می‌توان به دکتر حبیب الله توختی اشاره کرده که وی با داشتن مدرک دکترای علوم انسانی، بخاطر رعایت حال خانواده و خویشاوندانش به ترکستان بازگشت اما بمجرد ورود به ترکستان در فرودگاه دستگیر  گشت و ۱۵ سال زندان برای وی صاد شده است. /ترکستان تایمز با تلخیص