🔸 نشست افتتاحیه سال تحصیلی جدید (۱۴۰۴_۱۴۰۳) حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد صبح روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳، با حضور مدیر، اساتید و طلاب این مرکز علمی در مسجد انوارالعلوم برگزار شد. 🔸 به گزارش انواروب، بعد از تلاوت قرآن توسط قاری محترم عبدالمتین بافهم، مولوی مجتبی امتی، استاد حوزۀ علمیه انوارالعلوم خیرآباد و‌ مسئول بخش […]

🔸 نشست افتتاحیه سال تحصیلی جدید (۱۴۰۴_۱۴۰۳) حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد صبح روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳، با حضور مدیر، اساتید و طلاب این مرکز علمی در مسجد انوارالعلوم برگزار شد.
🔸 به گزارش انواروب، بعد از تلاوت قرآن توسط قاری محترم عبدالمتین بافهم، مولوی مجتبی امتی، استاد حوزۀ علمیه انوارالعلوم خیرآباد و‌ مسئول بخش معهد العربی  و فارسی(مقدمات)، سخنران ابتدای جلسه بودند.
مولوی امتی در آغاز سخنان خود ضمن خوش‌آمدگویی به طلاب و حاضرین فرمودند:
باید همواره از خداوند متعال بخواهیم که قلبی روشن و باز به من و شما عنایت کند، که عزت نعمت دین را احساس کنیم.
بنده با تاکید می‌گویم که خداوند شما را انتخاب کرده است و اینکه نزد خداوند چه فیصله شده و چرا شما را انتخاب کرده این را خداوند می‌داند و این بزرگترین نعمت است که به چند فضیلت آن اشاره می‌کنم:
اول: اینکه ما در مسیری پا گذاشتیم که الله تعالی به نص صریح قرآن آن را مورد ستایش قرار داده است، چنانکه گواهی اهل علم را در کنار گواهی خود و ملائکه قرار داده است (شهدالله انه لااله الا هو و الملائکة و اولوالعلم)
که همه بر این اذعان می‌کنند که الله یکی است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمودند که فضیلت صاحب علم مانند برتری من بر ادنای امت من است.
دوم: مسئله نیت است که در نیت ۲ چیز مهم است:
یکی پاک کردن نیت از آلایشات  که نباید نیت طالب العلم شهرت، پول و قدرت باشد
و این عالم را عالم مادی گرا می‌گویند.
امروز مردم از ما می‌خواهند که ما یک انسان عادی و عامل به دین باشیم تا به ما اعتماد بکنند. همانطور که اولین گام ورود الحاد در جامعه، انحراف علما در طول تاریخ بوده است.
و دومین چیزی که در نیت مهم است بلند کردن نیت است.
امروز باید افرادی نیت‌هایی همچون نیت غزالی رحمه الله را داشته باشند.
خواجه نظام الملک طوسی خراسانی وقتی از امام غزالی پرسید که چرا علم حاصل می‌کنی؟
گفت: شنیدم کشتی اسلام بر اثر شبهات عقل گراها به گل نشسته است، می‌خواهم کشتی به گل نشسته اسلام را به ساحل نجات برسانم.
پس باید نیت بلند باشد و گرنه هر چقدر نیت خالص باشد ، اگر بلند نباشد باز هم یک جایی ما را می‌گذارد.
باید همت بکنیم که علم عمیق را حاصل بکنیم. چرا که در دنیا چنین قانونی نیست که آن رتبه‌ها و مقام‌های بالا فقط مال امام غزالی و ابن حجر و ابن رجب حنبلی و دیگران بوده‌اند و دیگر به کسی نمی‌رسند.
همانطور که علامه ندوی نکته‌ای طلایی را در کتاب «خود را دریابید» می‌نویسند و می‌گویند: تو بچرخ و درست حرکت بکن، ببین چطور جریانات به نفع تو می‌چرخند.
ایشان در ادامه بیان داشتند: اگر می‌خواهید از این پیچ و خم‌ها به سلامتی رد بشوید باید یک مربی داشته باشید تا شما را راهنمایی بکند.

🔸در ادامه شیخ احمد قشلان از علمای سرزمین شام و مهمان ویژه جلسه، به ایراد سخن پرداختند.
شیخ احمد قشلان پس از حمد و سپاس خداوند و تشکر از ریاست محترم مدرسه علمیه انوارالعلوم و اساتید اظهار داشتند که امیدوارم جلسه افتتاحیه سال تحصیلی جدید توأم با موفقیت‌ها و گام‌های پیشرفت باشد.
ایشان اظهار داشتند که علم یک غنیمت و سرمایه و بهترین فضیلت و مطلوب انسان است، چراکه بدون علم انسان راه را پیدا نمی کند و حق را از باطل تشخیص نمی‌دهد.
هر کس از مال خودش باید حفاظت کند در حالی که علم از انسان حفاظت می‌کند و با علم، فرق مراتب مشخص می‌شود چنانکه خداوند فرمودند: هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون.
خود خداوند بین علم و جهل فرق گذاشته و علم را فضیلت داده است.
ایشان افزودند: علم اگر واقعی باشد و همراه با تقوا باشد خداوند متعال علم حقیقی را عطا می‌کند و اوصاف فرشتگان را به شما  می‌بخشد و انسان را از گناه باز می‌دارد.
ایشان به بیان داستان طالب العلمی پرداختند که در محضر استاد حاضر شده بود و گفت: من متکدی و گدا نیستم، من دنبال راه هدایت می‌گردم و دنبال علمی هستم که مسائل پیچیده را برای من روشن می کند. و این برای من از مال و لباسی که بدن را بپوشاند و از غذایی که زیر دندان من قرار بگیرد و خورده شود بهتر است.
شیخ قشلان فرمودند: مصعب ابن زبیر بچه‌های خود را نصیحت می‌فرمود که شما علم بیاموزید، چون اگر مال نداشته باشید، علم برای شما ثروت می‌شود و اگر مال داشته باشد، علم برای شما کمال قرار می‌گیرد و شما را مزین می کند.
عبدالملک بن مروان به فرزندان خود فرمود که شما علم را بیاموزید چون اگر شما مقام داشته باشید، با علم، مقام شما بالاتر می رود
و اگر از جمله افراد عادی جامعه باشید به سیادت و بزرگی می‌رسید و اگر شما از طبقه پایین جامعه باشید به زندگی راحتی می‌رسید.

ایشان در ادامه اظهار داشتند که شما علم را با رغبت حاصل نمایید تا خداوند به شما سعادت و موقعیت خدمت بدهد و هیچ‌طلبی بالاتر از طلب علم نیست، چراکه اراده خیر خداوند متعال به انسان‌ها همین فقیه شدن است.
ایشان افزودند: در زمان گذشته بسیار اتفاق می‌افتاده است که شرائط سیاسی و جامعه وفق مراد علما نبوده است، ولی اهل علم کوتاه نیامدند و علم را کسب کردند.
مورد مهمی که علما گذشته داشتند اخلاص و تقوا و صبر و استقامت بود.
در شرایط کنونی که شرایط سخت و دشواری است ما هم همینطور باید صبر و استقامت داشته باشیم و نباید دست از تلاش برای کسب علم بکشیم و همانطور که رسول الله در شرایط سخت به دوست خود و یار خود ابوبکر صدیق فرمود که لاتحزن، ان الله معنا
ما هم به یکدیگر بگوییم نگران نباشید، الله با ما است.
بزرگترین رسالت شما که نبوی و مبارک است معلم بودن است، چرا که پیامبر می فرماید: انما بعثت معلما
حضرت علی فرمودند: بهترین شما کسی که بر روی زمین حرکت می کند در حالی که معلم است.
🔸 در پایان مدیر محترم حوزه، مولانا عبدالمجید رجبعلی‌زاده طی سخنانی کوتاه ضمن خوش‌آمد گویی به طلاب و اساتید فرمودند:
چشمان ما به حضور شما روشن و قلب ما مملو از خوشحالی است، شما فرزندان معنوی اساتید هستید. عرض تبریک به شما و خانواده‌های‌تان دارم که این همت عالی را داشتند که شما را در این راه فرستادند و این منت خداوند بر شما و خانواده‌هاست که آن را نصیب کرده است.
ایشان به طلاب توصیه نمودند که همراه تحصیل، به تزکیه بپردازند و افزودند: خود را مسئول بدانیم که خود و دیگران را اصلاح کنیم. در قبال درس و کتاب و در قبال تربیت و آینده خود، احساس مسئولیت کنیم.
کسی موفق است که خودش احساس مسئولیت داشته باشد.
قوانین حوزه به نفع و خیر شماست، شاید الان متوجه نشوید، ولی بعدا متوجه این نکته می‌شوید.
ایشان پایبندی به دروس، پایبندی به مطالعه و پایبندی به ادب را از دیگر نشانه‌های طالب العلم موفق برشمردند.
🔸 این جلسه با دعای شیخ احمد قشلان، مهمان ویژه انوارالعلوم پایان یافت.