مولوی عبدالغفار شیخ جامی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد (14خرداد95) با اشاره به فرا رسیدن ماه پر خیر و برکت رمضان گفت: طبق آیه قرآن کریم، فلسفه روزه این است که انسان به تقوای الهی برسد و متقی شود. وی افزود: در حدیثی از پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم […]
مولوی عبدالغفار شیخ جامی در سخنان مراسم نماز جمعه این هفته خیرآباد (14خرداد95) با اشاره به فرا رسیدن ماه پر خیر و برکت رمضان گفت: طبق آیه قرآن کریم، فلسفه روزه این است که انسان به تقوای الهی برسد و متقی شود.
وی افزود: در حدیثی از پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ روایت شده است که فرمودند: روزه دار دو خوشی دارد، یکی در وقت افطار و دومی در وقت ملاقات پرودگار که خداوند خودش پاداش روزه دار را می دهد.
امام جمعه خیرآباد با بیان اینکه ثواب اعمال در این ماه هفتاد برابر می شود گفت: سعی کنیم بیشتر اوقات خود را در این ماه، صرف انجام اعمال صالح نماییم. پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ در حدیثی فرمودند: این ماه، ماهی است که اولش رحمت ، وسطش مغفرت و آخرش آزادی از جهنم است.
سعی کنیم کارهای خود و کارگرهای خود را در طول سال به گونهای تنظیم کنیم که در رمضان فارغ باشیم. کسی که در این ماه کار کارگرش را کم کند و باعث شود کارگرش به عبادت بیشتری برسد، سبب مغفرتش می شود.
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و سلم ـ در سخنرانیای قبل از رمضان خطاب به امت فرمودند: در این ماه چهار کار را انجام دهید.
دو تای آن سبب خشنودی الله میشود.آنها عبارت اند از «ذکر» و «استغفار» و به دو چیز دیگر خود شما نیازمندید: اول «طلب جنت» و دوم «پناه بردن به خدا از جهنم»
مولوی شیخ جامی پیام های رمضان را اینگونه برشمرد:
١. استحکام ایمان و توجه به الله ؛ خودِ باز آمدن از خورد و نوش در روزهای رمضان دلیل بر قوت ایمان است. این حرکت، ما را وادار می کند تا همواره حضور الهی را حس کنیم. اینکه هرجا و هر وقت، در هر کار و عمل خدا ما را می بیند.
از پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ سوال شد: احسان چیست؟ فرمود: ان تعبدالله کانک تراه، فإن لم تکن تراه فانه یراک. اینکه خدا را به گونه ای بپرستی که گویا او را می بینی و اگر تو او را نمی بینی او تو را می بیند. خداوند هم در قرآن به این نکته اشاره دارد که : إن ربک لبالمرصاد. خدا در کمین توست. در رمضان وقتی به این اعتقاد ، حلال خدا را نمی خوریم که خدا ما را می بیند، در سایر ایام سال نیز باید با همین اعتقاد که خدا ما را می بیند از محرمات الهی و گناهان دست بکشیم.
٢. تربیت قلب و فکر، بزرگان می گویند: ما سه نوع روزه دار داریم. اول: روزه عموم، و آن اینکه فقط انسان در روزهای رمضان چیزی نخورده و ننوشیده. دوم: روزه خواص، و آن اینکه که علاوه بر نخوردن، سایر اعضاء از قبیل زبان و چشم دست و پا را حفاظت نماید. سوم: روزه خاص الخاص، و آن اینکه انسان فکر و قلبش را تربیت کند و آنان را از غیر خدا پاک نماید.
٣. پیام دیگر رمضان این است که به انسان بیاموزد که وقتی حلال خدا را در رمضان به خاطر حکم الله ترک می کند، در سایر ماه های سال از گناه و حرام ها هم باز آید. اینطور نشود که روزه بگیرد و حلال خدا را استفاده نکند، ولی در غیر رمضان از گناه و حرام خدا هم پرهیز نداشته باشد.
۴. پیام دیگر رمضان برای ما، پیام اخلاق است، پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ می فرمایند: اگر کسی با روزه داری مجادله و مخاصمه کرد ، روزه دار باید بگوید: من روزه دارم و با تو مجادله و فحاشی نمی کنم. همین دستور را برای همیشه خدا داده است که انسان از مخاصمه و مجادله بپرهیزد. اگر دستور اسلام در رمضان این است، در غیر رمضان هم همین دستور است.
۵. درس پنجم رمضان به ما، درس نوعدوستی ، مواسات، ایثار و بخشندگی است. اینکه همانطور که در رمضان از حق خود می گذریم در سایر ماه های سال نیز ایثار و از خودگذشتگی داشته باشی.
امام جمعه خیرآباد در ادامه به بیان چند نکته در مورد رمضان پرداخت و گفت:
نکته اول اینکه: ما از هم اکنون برای رمضان آمده شویم و از همان ابتدای رمضان به فکر اعمال بیفتیم. شیطان در تلاش است که بگوید: در دهه ی آخر رمضان به عبادت توجه می کنی، هنوز وقت زیاد است و به همین ترفند ثواب دو دهه رمضان را از ما می گیرد ، خدا داند که دهه ی آخر رمضان را دریابیم یا نه و اگر دریابیم فرصت عبادت داشته باشیم با خیر؟ اصلا شیطان عادتش این است که کار ثواب امروز ما را به فردا اندازد.
رمضان هم در یک چشم به هم زدن می رود. نشود شامل این دعا شویم که جبرئیل دعا کرد: هلاک شود کسی که رمضان را دریابد و سبب مغفرتش نشود و پیامبر آمین گفت. مبادا رمضان بگذرد و مغفرت الله را نگیریم.
نکته دوم : پایبندی به سنت نماز تراویح است. الله روزه را فرض کرد و پیامبر تراویح را سنت قرار داد. عادت بدی شده که برخی چند رکعت می خوانند و می روند، به این دلیل که فلان شبکه ماهواره ای و فلان شخص گفته که نماز تراویح ده رکعت ، هشت رکعت و.. است. این غلط است، این سخنان هیچ ثبوتی ندارد. ما حنفی مذهبیم، نماز تراویح بیست رکعت است ، نه یک رکعت کم، نه یک رکعت زیاد.
متأسفانه شاهدیم برخی انسان ها به جای خواندن تراویح، گروه گروه می نشینند و مشغول صحبت و ورزش و… می شوند، جام رمضان برگزار می کنند و هزار و یک کار بیهوده دیگر، اینها اصلا شایسته نیست. متأسفانه امروز به سنت توجه نمی شود، بعد از نماز جمعه می بینیم گروه زیادی از جوانان بدون خواندن سنت از مسجد بیرون می شوند.
نکته سوم اینکه: دعا را در این ماه را فراموش نکنیم. برای خود و خانواده ، جامعه اسلامی و… دعا کنیم. پیامبر ـ صلی الله علیه و سلم ـ فرمودند: دعای سه شخص اجابت می شود: روزه دار، امام و پادشاه عادل و مظلوم.
نکته دیگر اینکه: به روزه های خود توجه کنیم و ببینیم چه حالی داریم. اگر جلسه غیبت بود بگوییم روزه داریم.اگر گناهی بود بگوییم: روزه داریم، باید تربیت شویم. باید روزه های ما روز به روز جاندارتر و قوی تر شود.
شب زنده داری خوب است و ثواب دارد، ولی نه با مشاجره ،غیبت و.. بلکه با ذکر ، دعا و قرآن و…
نکته آخر اینکه: از فرصت رمضان بیشترین استفاده را ببریم، ائمه مساجد برنامههای خوبی را تدارک ببینند و این فرصت را مغتنم شمارند.
امام جمعه خیرآباد در پایان با اشاره به سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفت: رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی را تسلیت عرض می کنیم، خداوند رفتگان اهل ایمان را بیامرزد.